Ik ga het in puntjes beantwoorden anders wordt het een soep:
Neenee mijn beste,
De oorspronkelijke vraag was "is een politie-ambtenaar bevoegd buiten diensturen?"
Velen zeiden neen, en er volgden zelf lasterlijke insinuaties dat politie-inspecteurs "allemaal" corrupt, alcoholisten enz zijn.
Blij dat u mij bijtreed, toch iemand met verstand!
Met uw laatste punt ben ik trouwens volkomen akkoord!
Wat die lasterlijke insinuaties betreft dat is ieder zijn mening en treft geen enkele wettelijke grondslag dus in dit topic irrelevant.
Ik denk dat het correct is om te stellen dat:
Een agent van politie of politieambtenaar altijd bevoegd is, zowel tijdens het werk als in zijn privé, en dat het van situatie tot situatie te beoordelen is of er een vervolging komt ja dan neen. De bevoegdheid blijft, de vervolging hangt van het justitieapparaat af.
3de graad inderdaad, obv de wet mijn beste

Er is geen enkele wetgeving die stelt dat je iemand zijn rijbewijs onmiddellijk kan intrekken louter na het negeren van het rode verkeerslicht of de slagbomen die sluiten. Er is ook geen enkele magistraat die je de toestemming gaat geven om dit in te trekken in deze situatie.
http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... /467-t4hs8" onclick="window.open(this.href);return false;
wel waar, een agent heeft geen bevoegdheid om gerechtelijke onderzoeken te doen enkel bestuurlijke bevoegdheid...
Bij een heterdaad situatie zal de agent van politie zijn eerste vaststellingen vervatten in het gerechtelijke proces-verbaal.
Deze vaststellingen hebben evenveel waarde als wanneer een politieambtenaar de feiten gezien zou hebben en gaan evengoed mee als vaststelling naar de rechtbank. Het onderzoek en opstellen van het verdere proces-verbaal behoort dan inderdaad toe aan de politieambtenaar.
Een agent van politie heeft niet enkel een bestuurlijke bevoegdheid.
De inbeslagname van een niet-verzekerd voertuig, is dit bestuurlijk?
Oke, nu ben ik aan het afdwalen