#1 , 03 sep 2014 14:54
Ik post dit voor vrienden van mij die het volgende voorhebben.
Allereerst een paar feiten op een rijtje:
1) Het betreft een leasewagen
2) De hoofdbestuurder van de wagen was zelf de chauffeur
3) Passagiers waren zijn echtgenote + hun 3 minderjarige kids met leeftijden tussen 1 en 8 jaar oud.
4) Allen droegen een gordel, echter de echtgenote en 2 van de 3 kids hadden het overdwarse deel van de gordel voor het gemak achter hun rug langs gelegd ipv over schouder en borst
5) Politie betwist bovenvermelde in nr 4) niet
6) Het betrof een standaard politiecontrole op de weg waarbij alle voertuigen moesten stoppen, en er waren minuten verstreken tussen het tijdstip van stoppen en zien dat de politie verderop staat te controleren en de vaststelling van de politie. Ik vermeld dit alleen om weer te geven dan politie zelf ook overtuigd moet zijn geweest dat men niet vlug de gordels half heeft aan getrokken maar dat men veronderstelde dat het zo dragen van de gordel wettelijk volstaat.
Op het moment van de controle worden ze dus aangesproken over het feit dat de gordels fout werden gedragen. De echtgenote (passagier dus, die zelf de gordel ook fout droeg), heeft uitgelegd dat ze niet op de hoogte was dat dit niet volstaat en dat ze dit vaak uit gemak deed. Ze heeft dan verzocht om het bij een waarschuwing te laten. Daar wilde de agent niets van weten en meldde dat er een PV zou worden opgemaakt.
Het PV is dan toegekomen en daar stond op als overtreding: het NIET dragen van de gordel! De dame heeft toen een bezwaarschrift teruggestuurd dat ze niet akkoord gaat met die vaststellingen, omdat ze weldegelijk allemaal een gordel droegen, dat de drie personen de gordel enkel niet volledig droegen zoals het kennelijk hoort.
Hierop heeft ze nu een antwoord ontvangen van het Openbaar Ministerie dat er voldoende bezwaren bestaan om haar te vervolgen wegens "art. 35.1.1.al.1 KB 01.12.1975 veiligheidsgordel/dragen veiligheidsgordel". Dit heeft ze drie keer gekregen, telkens naar haar gericht, maar twee keer met melding "tav <naam van kind>". 3 * 120 euro...
Nu zijn mijn voornaamste twee vragen:
1) Is er inderdaad geen verschil voor de wet tussen het dragen van de veiligheidsgordel waarbij de gordel achter de rug langs loopt (maar wel dus horizontaal gespannen over de buik, en correct vastgeklikt), en het helemaal niet dragen van een gordel?
2) De PV's en het laatste schrijven zijn allemaal gericht naar de echtgenote, en dus de passagier! Ook de PV's voor de overtredingen van de kinderen; alleen is er dan bij vermeld "tav <naam kind>". Is het niet zo dat de bestuurder in dergelijke gevallen verantwoordelijk moet worden gesteld voor de feiten, gezien het om minderjarige kinderen gaat die door de bestuurder worden vervoerd? Zijn deze PV's rechtsgeldig?
Alvast hartelijk bedankt voor jullie waardevolle informatie, alsook andere tips etc.