intoxicatie of dronkenschap ?

chenda
Topic Starter
Berichten: 3

intoxicatie of dronkenschap ?

#1 , 29 jan 2008 18:40

Zondag had ik een verkeersongeval.
Ik wil links in een afslaan vanop een hoofdbaan en ben al aan dat manouvre begonnen.
Terwijl ik links afsla vliegt een personenwagen me nog links voorbij, raakt mij, en vliegt tegen een betonnen electriciteitspaal die afbreekt.
Brandweer, politie, ambulances ter plaatse.
Allebei de wagens rijp voor het autokerkhof + 4 gewonden.
Ik die in mijn recht was heb ook moeten blazen, en nadien een ademanalyse laten doen.
Het resultaat van de ademanalyse gaf 0,52 mg/l weer (ik had 4 pintjes gedronken)
Nu zegt de verzekering dat wanneer er dronkenschap in het spel is zij alles gaan terugvorderen, ook al was ik in mijn recht.
Mijn vraag is nu aan de specialisten hier, is 0,52 mg/l intoxicatie, of dronkenschap voor de verzekering?

Groetjes

Chendake

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jan 2008 19:06

Dronkenschap betekent dat iemand niemand meer in staat is zijn daden te beheersen. Het moet dus beoordeeld worden aan de hand van de wijze waarop iemand zich gedraagt. Hangt er dus van af wat de verbalisanten noteerden over uw gedrag.

Ik zie niet in hoe uw verzekeringsmaatschappij van u kan terugvorderen als u niet aansprakelijk bent voor het ongeval.

Overigens, hoe weet u nu al zo zeker dat u niet aansprakelijk bent?

scorpioen

chenda
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 29 jan 2008 19:15

Overigens, hoe weet u nu al zo zeker dat u niet aansprakelijk bent?
Aan de hand van een paar artikels uit de wegcode.
In 1 ervan staat duidelijk dat een wagen die links aan het afslaan is langs de rechterkant dient voorbij gestoken te worden.
In mijn geval stak de tegenpartij me dus links voorbij wat een inbreuk op het verkeersreglement is uiteraard.

alvast dank voor het antwoord

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 jan 2008 20:19

Ongevallen waarbij een bestuurder links afslaat en nog wordt ingehaald zijn "klassiekers" op de politierechtbanken. Dit soort ongevallen geeft dus vaak aanleiding tot discussie.

Artikel 19.3 van het verkeersreglement bepaalt dat de bestuurder die links afslaat tijdig zijn linker richtingaanwijzer in werking moet stellen en zich op een rijbaan met tweerichtingsverkeer naar links moet begeven zonder de tegenliggers te hinderen.

Deze bestuurder moet zich dus tijdig naar links begeven, dit is een stuk voor de plaats waar hij links afslaat.

In de praktijk is het zo dat de overgrote meerderheid van de bestuurders zich voorafgaandelijk aan het links afslaan niet naar links begeeft. Het is niet verboden deze bestuurders nog links in te halen. Het is pas verboden links in te halen als te in te halen bestuurder zich ook naar links begeven heeft.

Ik ben er dan ook van overtuigd dat de overgrote meerderheid van de ongevallen in die omstandigheden gebeurt omdat de bestuurder die links afslaat zich voorafgaandelijk aan het links afslaan niet naar links begeeft. Doet hij dit wel dan zal (bijna) niemand er nog aan denken deze bestuurder links in te halen ...

Waarmee ik niets wil zeggen over uw ongeval. Ik ken immers niet de omstandigheden van uw ongeval. Maar de redenen die u opgaf volstaan alvast niet om zomaar te zeggen dat de inhalende bestuurder aansprakelijk is.

scorpioen

dieke
Berichten: 1299

#5 , 29 jan 2008 20:26

Ik moet hierin scorpioen bijtreden. Zelf was ik ooit de bestuurder die links inhaalde toen plots de auto die ik voorbijstak mij links in mijn zij reed omdat hij blijkbaar links een straat wou inrijden. Dat ongeval is toen in mijn voordeel uitgesproken. Het zal afhankelijk zijn van heel wat factoren.

job
Berichten: 86

#6 , 30 jan 2008 08:45

Als je links afdraait, rij je -uiteraard- steeds over het linkerrijvak. Je bent verplicht om voorrang te geven aan het verkeer dat zich op dat linkerrijvak bevindt. Het maakt helemaal niet uit of het tegemoetkomend of inhalend verkeer is.

chenda
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 30 jan 2008 09:12

Als je links afdraait, rij je -uiteraard- steeds over het linkerrijvak. Je bent verplicht om voorrang te geven aan het verkeer dat zich op dat linkerrijvak bevindt. Het maakt helemaal niet uit of het tegemoetkomend of inhalend verkeer is.
Ik hoop dat jij dit nooit in de praktijk uitvoert hoor :shock: :shock:

Heye
Berichten: 468

#8 , 30 jan 2008 14:58

Hallo,

Is het niet zo dat wie zijn richtingaanwijzer aanzet om links of rechts af te slaan, bezig is met een maneuver (handeling)en bij aanrijding 99.5% in fout is?

Het hangt natuurlijk allemaal af van andere factoren, zoals snelheid van het inhalend voertuig, tijdig de richtingaanwijzer opgezet etc...

Met vriendelijke groeten

Heye Andy

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 jan 2008 15:12

Als je links afdraait, rij je -uiteraard- steeds over het linkerrijvak. Je bent verplicht om voorrang te geven aan het verkeer dat zich op dat linkerrijvak bevindt. Het maakt helemaal niet uit of het tegemoetkomend of inhalend verkeer is.
Als je gedaan hebt wat art. Art. 19.3. verkeersreglement voorschrijft:

De bestuurder die naar links afslaat moet :
1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de linker
richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet, (en indien mogelijk,) door een teken met de arm.
Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;
2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;

Ben je niet meer verplicht om voorrang te verlenen aan bestuurders die u nog links zouden inhalen

Let wel op. Dit moet je allemaal doen vooraleer je aan het kruispunt komt en vooraleer je effectief links afslaat.

scorpioen

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 jan 2008 15:13

Is het niet zo dat wie zijn richtingaanwijzer aanzet om links of rechts af te slaan, bezig is met een maneuver (handeling)en bij aanrijding 99.5% in fout is?
Neen, ik zou niet weten waarom.

scorpioen

Heye
Berichten: 468

#11 , 30 jan 2008 17:28

Schorpioen schreef:
Neen, ik zou niet weten waarom

Koninklijk besluit van 30 september 2005 tot aanwijzing van de overtredingen per graad van de algemene reglementen genomen ter uitvoering van de wet betreffende de politie over het wegverkeer
(B.S. 09.11.2005)


Art 12.4 lid 1.De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers. (overtreding 2de graad)

art 16.3 Het inhalen geschiedt links.
Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in het halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren. Overtreding 2de graad)

Nu weet ge het wel zi :wink:

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#12 , 30 jan 2008 18:39

Het links of rechts afslaan zijn geen manoeuvers en vallen dus niet onder de toepassing van art. 12.4 verkeersreglement.

Men moet dan nagaan of de bestuurder de bepalingen van art. 19 heeft nageleefd. Daarin staat niet dat deze bestuurder geacht wordt in fout te zijn van zodra hij zijn richtingaanwijzer heeft aangezet...

scorpioen

job
Berichten: 86

#13 , 31 jan 2008 10:34

Als je links afdraait, rij je -uiteraard- steeds over het linkerrijvak. Je bent verplicht om voorrang te geven aan het verkeer dat zich op dat linkerrijvak bevindt. Het maakt helemaal niet uit of het tegemoetkomend of inhalend verkeer is.
Ik hoop dat jij dit nooit in de praktijk uitvoert hoor :shock: :shock:
Ik ken er nochtans eentje die dit zelfs deed in een geïntoxiceerde toestand.

"Het geven van een teken door de weggebruiker dat hij wil zwenken (door de arm uit te strekken, bij voorbeeld), ontheft hem niet van de verplichting de wettelijke voorrang te eerbiedigen, in casu toekomend aan de weggebruiker die, ten opzichte van hem die zijn richting verandert, zijn weg vervolgt.
Brussel, 12-04-1951, Rechtsk. Weekblad, 1951-52, kol. 1128. "

"De bestuurder die naar links wil afslaan, mag het linker richtingslicht van zijn voertuig slechts in werking stellen wanneer hij er zich vooraf van vergewist heeft of hij zijn richtingverandering kan uitvoeren zonder gevaar voor ongevallen.
Antwerpen, 11-06-1986, Verkeersrecht nr. 87/140. "

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”