Zonder die gele onderbroken markering, mocht men vroeger blijkbaar wél op de rijbaan (uiteraard niet op het trottoir, zelfs niet deels) parkeren. Nu, met die gele onderbroken markering, mag dat niet langer. Parkeren op het trottoir, heeft nooit gemogen. Mét of zonder die gele ondebroken markering.Volgens mij mocht je hier vroeger ook al niet staan, omdat het een stoep is. Waarschijnlijk werden er daarom gele lijnen geschilderd.
De plek waar ik stond waren er gele lijnen, maar voor mij stonden 2 auto's geparkeerd in parkeervakken die er nu staan. Daarom is het volgens mij geen trottoir omdat mensen er gewoon niet kunnen passeren wanneer je in 1 van deze vakken staat. Trottoir zou 2de graad zijn, gele lijnen 1ste graad. Klopt dit?Volgens mij mocht je hier vroeger ook al niet staan, omdat het een stoep is. Waarschijnlijk werden er daarom gele lijnen geschilderd.
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :
1° op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering;
Ofwel is het een trottoir, ofwel zou men er een verhoogde berm in de bebouwde kom in kunnen zien. Dan geldt er in de regel een parkeerverbod, ongeacht de breedte.De plek waar ik stond waren er gele lijnen, maar voor mij stonden 2 auto's geparkeerd in parkeervakken die er nu staan. Daarom is het volgens mij geen trottoir omdat mensen er gewoon niet kunnen passeren wanneer je in 1 van deze vakken staat. Trottoir zou 2de graad zijn, gele lijnen 1ste graad. Klopt dit?
Wat primeert er dan? Markering of eventueel berm/trottoir? Want voor mij als het een berm is of trottoir zou er helemaal niet geparkeerd mogen worden en horen hier dus ook geen parkeervakken thuis.Artikel 75. Overlangse markeringen die de rand van de rijbaan aanduiden
75.1. Markeringen die de werkelijke rand van de rijbaan aanduiden.
1° een witte, doorlopende streep mag op de werkelijke rand van de rijbaan, op een trottoirband of op de boordsteen van een verhoogde berm aangebracht worden om deze beter zichtbaar te maken.
2° Een gele onderbroken streep mag op de werkelijke rand van de rijbaan, op een trottoirband of op de boordsteen van een verhoogde berm aangebracht worden.
Langs deze gele streep is het parkeren op de rijbaan verboden.
Wat primeert er dan? Markering of eventueel berm/trottoir? Want voor mij als het een berm is of trottoir zou er helemaal niet geparkeerd mogen worden en horen hier dus ook geen parkeervakken thuis.
Op een verhoogde berm mag dus wel geparkeerd worden als de plaatselijke reglementering dat toestaat. In parkeervakken bijvoorbeeld...op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering
Dus als ik het goed begrijp is het door de markering dat ik niet mocht parkeren en vervolgens dus een overtreding van de 1ste graad ipv een overtreding van de 2de graad die van toepassing zijn indien ik parkeerde op de verhoogde berm zonder markering?
Wat primeert er dan? Markering of eventueel berm/trottoir? Want voor mij als het een berm is of trottoir zou er helemaal niet geparkeerd mogen worden en horen hier dus ook geen parkeervakken thuis.Op een verhoogde berm mag dus wel geparkeerd worden als de plaatselijke reglementering dat toestaat. In parkeervakken bijvoorbeeld...op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering
In dit specifieke geval : parkeren op de rijbaan is verboden wegens een gele onderbroken lijn. Op de verhoogde berm mag het wel, maar alleen in de parkeervakken.