Titel II: Regels voor het gebruik van de openbare weg
Artikel 29. Gebruik van de lichten : algemene regel
Het is verboden andere lichten te gebruiken dan die welke in dit reglement of in de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen voorgeschreven of voorzien zijn.
"Opgepast, als je mij nu niet ziet dan volgt er een ongeval". Maar ok, point taken. Zal mijn collega's er ook over aanspreken.Maar het gebruik daarvan is in dit geval niet toegelaten.
Artikel 32bis. Gelijktijdig gebruik van al de richtingsaanwijzers
De inrichting die toelaat al de richtingsaanwijzers van een voertuig gelijktijdig te laten werken, mag slechts gebruikt worden in de gevallen voorzien in artikelen 39bis.2 (in- of uitstappen bij schoolbus) en 51 (signaleren ongeval) of om de andere weggebruikers te wijzen op een dreigend gevaar voor ongeval.
Uit de wegcode:Dan lijkt het me zeer simpel, de verlichting kan aangebracht worden op de kledij.
Uit de wegcode:Hoe anders geraken de fietsers met hetzelfde soort van knipperverlichting weg? Ze hangen het niet aan het voertuig maar aan hun kledij.
Da's een beetje de omgekeerde wereld, hé. Het is aan de motorijders die tussen de files doorrijden, om dit op een voorzichtige manier te doen, tegen een veilige snelheid. Je kan moeilijk argumenteren dat je je richtingwijzers aanzet om bestuurders te waarschuwen voor een ongeval dat je zelf zou kunnen veroorzaken, en dus bij gevolg ook zelf zou kunnen vermijden."Opgepast, als je mij nu niet ziet dan volgt er een ongeval". Maar ok, point taken. Zal mijn collega's er ook over aanspreken.
Wat kort door de bocht... Je mag enkel lichten gebruiken die vermeldt staan in het technisch reglement. De te gebruiken en aldus toegestane lichten in dat technisch regelement zullen logischerwijze lichten zijn die in/aan het voertuig gemonteerd zijn.Uit de wegcode:Dan lijkt het me zeer simpel, de verlichting kan aangebracht worden op de kledij.
Artikel 29. Gebruik van de lichten: algemene regel
Het is verboden andere lichten te gebruiken dan die welke in dit reglement of in de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen voorgeschreven of voorzien zijn.
Wetgeving spreekt over gebruiken, niet over aanbrengen op de motor.
Omdat er letterlijk bepaald is dat knipperlichten op de kledij mogen worden gedragen en niet alleen verplicht op de fiets moeten gemonteerd zitten (zoals vroeger wel het geval was).Hoe anders geraken de fietsers met hetzelfde soort van knipperverlichting weg?
Dus lichten die niet op de motor gemonteerd zijn mogen niet gebruikt worden, want deze gaan niet vermeld staan in het technisch reglement. Lijkt mij eigenlijk vrij logisch.Wat kort door de bocht... Je mag enkel lichten gebruiken die vermeldt staan in het technisch reglement. De te gebruiken en aldus toegestane lichten in dat technisch regelement zullen logischerwijze lichten zijn die in/aan het voertuig gemonteerd zijn.
Dus lichten die niet op de motor gemonteerd zijn mogen niet gebruikt worden, want deze gaan niet vermeld staan in het technisch reglement. Lijkt mij eigenlijk vrij logisch.
Enz.Uit de wegcode:
Artikel 29. Gebruik van de lichten: algemene regel
Het lijkt mij inderdaad vergelijkbaar; los van ev. aspecten zoals bedriegelijk verkopen, enz. Vergelijk het met een spoiler die ik je verkoop, maar die je niet mag gebruiken omdat hij te gevaarlijk zou kunnen zijn bij een ongeval (staat ergens in de wegcode). Ik mag je deze verkopen, maar jij mag hem niet op je auto monteren en ermee rondrijden.
Is het dan te vergelijken met indertijd, je mag het verkopen, je mag het kopen en bezitten MAAR niet gebruiken !?!
M.a.w jij als consument draait dan op voor de gevolgen in geval van ....
Kan men dan van 'hem' die de zaken voorspiegeld alszijde conform niet de boete terugeisen, tesamen met het bedrag van de feitelijk niet toegestane deels misleidende aankoop?