Oranje wil zeggen stoppen, tenzij dit onveilig zou zijn, en het kruispunt leegmaken. Mocht er bij deze beweging iemand achter op u gereden zijn (plots remmen), of u iemand geraakt hebben bij het achteruit raken, zou u waarschijnlijk verantwoordelijk gesteld worden. Bovendien bevond u zich reeds op het kruispunt (lichten werden oranje net toen u ze passeerde), dus u dient het kruispunt reglementair vrij te maken (vooruit rijden dus).
Er wordt trouwens pas geflitst bij rood licht, dus u zou nooit geflitst zijn.
Ja het sprong pas op oranje als ik al voorbij de lichten was. Er reed niemand achter mij, anders had ik niet achteruit gereden.
Ik heb niets zien flitsen ook, dus ik hoop dat het niets is. Ik heb in ieder geval niet overgestoken.
Hoewel waarschijnlijk goed bedoelt, foute reactie. U had beter (en zonder zorgen, net daarom is er een oranje fase tussen groen en rood) doorgereden. Voor hetzelfde geld reed er schuin achter u een motor die u niet goed kon zien (en daarnaast bestaat er nog zoiets als motorblindheid bij personenwagenbestuurders), en veroorzaakte u een ongeval.
Voor alle duidelijkheid: zelfs als het licht op oranje springt nog voor u het passeert, stop niet als het niet veilig kan (een vrachtwagen achter u kan echt niet meer op tijd remmen als u een noodstop maakt), en rij zeker niet achteruit mocht u het toch voorbijrijden.
Vertraag wel op tijd, en geef niet nog snel gas bij als het oranje wordt.