vrijwilligerswerk invalide

Valere
Topic Starter

vrijwilligerswerk invalide

#1 , 29 mar 2016 15:55

Sinds 2008 ben ik 66% arbeidsongeschikt. Volgens mijn behandelend geneesheer (en mezelf) kan ik 2 uur/dag vrijwilligerswerk doen. Hier stelt zich een probleem. Ben al jaren lid van een politieke partij ( lokaal ) en deze wil me graag de kans bieden om terug als actief bestuurslid op gemeentelijk vlak 2uur/dag als vrijwilliger voor hun te werken van thuis uit. Ben een beetje handig met websites bouwen en het is net dat wat ze nodig hebben. Onbezoldigd uiteraard( net als alle andere bestuursleden ). Een politieke partij is geen vzw en de dokter raadt me toch aan om een weg te zoeken om misverstanden vanuit het ziekenfonds en riziv te voorkomen. De partij waar ik het over heb zit in de oppositie en het is absoluut niet ondenkbaar dat ik bij dergelijke in "het oog van de storm" zal terechtkomen. Ik kan het niet riskeren mijn uitkering te verliezen en aangezien een politieke partij geen vzw is, heb ik schrik dat de adviserend geneesheer ( bij vraag om toestemming ) ook nog eens gaat weigeren. Terwijl ik zo graag wil. Een andere vzw zoeken is niet echt een optie aangezien ik daar de betreffende uren zou moeten "draaien" en het bobijntje bij mezelf dan sowieso op is.
Is er een weg die ik kan bewandelen om toch voor deze politieke partij te mogen werken zonder dat ik enigerlei in problemen kan geraken?

Bij voorbaat dank voor jullie reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 mar 2016 15:58

vrijwilligerswerk is niet beperkt tot een VZW. U kan dus gerust voor elke vereniging, ongeacht de structuur, een aanvraag doen voor vrijwilligerswerk.

België is al lang geen plaats meer waar werken voor een oppositiepartij gelijk staat met de (spreekwoordelijke) guillotine.

Valere
Topic Starter

#3 , 29 mar 2016 16:07

Heel fijn dat u zo snel een antwoord stuurt. Bedankt daarvoor. Hetgeen u schrijft is al een hele geruststelling. Nogmaals bedankt!!

Reclame

Terug naar “Andere”