Mogelijke schijnzelfstandigheid

jstnsrns
Topic Starter

Mogelijke schijnzelfstandigheid

#1 , 19 mar 2013 12:04

Vraagje,

Het gaat hem hier over de periode van 2003 en 2004 toen had ik een vennootschap die werkte voor een groep bestaande uit verschillende vennootschappen ( aankoop- verbouwing - verkoop van woningen ) maar met de zelfde eigenaars.
Mijn vennootschap is in 2005 bankroet gegaan, en intussen is het faillissement ook afgesloten. Nadien werd er een nieuwe vennootschap opgericht om de opdrachten voort te zetten.

Ook wil ik vermelden voor het gemak dat we blijkbaar de zelfde boekhouder hadden. ( daarvan was ik niet op de hoogte tot nu )

Ik weet nu dat dit mogelijk een zaak is van schijnzelfstandigheid, maar in die tijd was ik me daar niet van bewust.. en mocht ik van de groep geen andere klanten aannemen wegens de doorlopende opdrachten van de groep.

Sinds eind 2011 heb ik de samenwerking verbroken wegens oplopende onbetaalde uitgaande facturen .

Nu ben ik per toeval te weten gekomen door een proces van een eigenaar van een van de woningen die we verbouwd hebben dat de groep in de periode van 2003 en 2004 blijkbaar facturen heeft laten toevoegen om zo het probleem van schijnzelfstandigheid te verdoezelen !
Dit gaat hem om een bedrag van maar liefst 180.000, euro. op klanten waarvan ik zelf nooit van gehoord heb ! Blijkbaar hebben ze gewoon achter mijn rug facturen veranderd van klant , dit kon gemakkelijk omdat zij ook de zelfde boekhouder hadden.
Nu blijkt dat bij het faillissement van mijn vennootschap na opvraging van de curator de boekhouding niet meer te vinden was ?

Nu weet ik wel dat de vennootschap al failliet is , maar wat kunnen de gevolgen/ voordelen zijn voor mij indien ik hier klacht voor indien bij de gerechtelijke politie ?
Of laat ik beter gewoon alles met rust ? Ik zou dit willen gebruiken als dwangmiddel tegenover de groep om de onbetaalde facturen betaald zien te krijgen .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 mar 2013 12:09

Welke effectieve bewijzen hebt u?
Enig idee waar de boekhouding echt is?

Eens contact opnemen met curator ...

jstnsrns
Topic Starter

#3 , 19 mar 2013 12:23

Ik heb nog altijd de facturen digitaal van die periode, als ook de volledige kostenstaten van de afgewerkte woningen.
De boekhouding was bij de boekhouder zoals het hoort.. en ik weet dat hij dit digitaal ook heeft ... maar volgens hem heeft hij alles enkel op papier gedaan !
Ik weet dat de curator verklaard de boekhouder aangeschreven te hebben met de vraag .. maar als antwoord enkel te horen kreeg dat hij de boekhouding niet heeft .

Ik snap ook niet goed hou een faillissement kan uitgesproken worden als er geen boekhouding is ?

Reclame

denlowie

#4 , 19 mar 2013 12:55

Ik snap ook niet goed hou een faillissement kan uitgesproken worden als er geen boekhouding is ?
Als je op dagvaarding failliet bent verklaart dan komt daar geen boekhouding bij kijken als men dit uitspreekt, je word bv gedagvaard door de rsz en zij hebben geld op je tegoed dan dagvaard men je gewoon als dagvaarding in faillissement en daar hebben ze je boekhouding niet voor nodig.

Je schrijft zelf dat het faillisement gesloten is, en dit zal ook zo blijven.

Met dit bij de gerechtelijke politie te gaan aangeven ga je niks meer of minder mee hebben daar die firma nu ook al failliet is
Ik zou dit willen gebruiken als dwangmiddel tegenover de groep om de onbetaalde facturen betaald zien te krijgen .
Als deze firma failliet is welk dwangmiddel heb je ??, het is wel de curator die de schuldvorderingen schikt volgens wie eerst aan bod komt, personeel, rsz, banken(hypotheek), belastingen en dan pas de leveranciers.

De sluiting van het faillissement maakt een einde aan de opdracht van de curator en houdt een algemene kwijting in.
Het faillissement kan na sluiting niet meer heropend worden, hetgeen wel mogelijk was onder de vroegere wetgeving.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie

#5 , 20 mar 2013 07:12

Na nog eens je vraag te hebben gelezen kan ik je wel zeggen dat u zelf 100% verantwoordelijk was voor het bijhouden van de boekhouding.
De boekhouding moet in principe aanwezig zijn op de maatschappelijke zetel van de onderneming. In de praktijk zal het veelal gebeuren dat bepaalde documenten bij de boekhouder of accountant liggen omdat zij instaan voor de verwerking ervan.
Principieel moet men hiervoor de toestemming vragen aan de controleur van de belastingen.

Als je boekhouding onvindbaar was in 2005 dan was u daar voor verantwoordelijk en niet je klant !

jstnsrns
Topic Starter

#6 , 20 mar 2013 08:53

Alvast bedankt voor de informatie.

En wat als die praktijken van de groep aangaande veranderden van facturen enz. doorlopen in de actieve vennootschap ?

Wat kunnen dan de gevolgen zijn voor mij en voor de groep ?

denlowie

#7 , 20 mar 2013 12:59

Jij moet controle uit voeren op je boekhouder dat in je boekhouding geen facturen zitten die niet van u is !!

Je kan dit zeer gemakkelijk controleren, je gaat naar de webside waar men de btw in aangeeft, je logt in met je indentieitskaart en je kan alle listings van de voorbije jaren zien, dus al de klanten met hun omzetcijfer die je firma gefactureerd heeft.
Zitten daar ondernemingsnummers bij die u niet kent dan is het aan u om je boekhouder aan te klagen voor valsheid in geschrifte.
Want zo iets kan niet !

Terug naar “Andere”