relatie vdab /ocmw

Jonathan10
Topic Starter

relatie vdab /ocmw

#1 , 18 okt 2012 12:41

Hoi ,

Even verhaal .
Zoon in het verleden ontslagen op zijn werk.
Zoon heeft altijd al wel met depressieve symptonen te kampen gehad maar na zijn ontslag is het de spuigaten uitgelopen.
Omdat zoon zonder werk zat dus opgeroepen door vdab waar men geen sympathie toonde voor zijn medische achtergrond omdat zo'n geen 33 % had.
Door rva naar dokter gestuurd om 33 % te verkrijgen .
Ondanks medische verslagen geen 33 %.
Vdab roept terug op en moet dus geen rekening houden met 33 % .
Vanaf dan schroeft vdab druk op zoon krijgt zelfs verwijten naar hoofd geslingerd .
Op den duur zag zoon het nimmer zitten en heeft zelfs een poging ondernomen om zich van het leven te beroven .
Dokter heeft ingegrepen en hem op ziekte gezet wegens zware depressie en steeds wederkerende depressieve syptomen dus .
Zoon is nu een klein 1,5 jaar op invaliditeit en in behandeling bij psychiater .
Psychiater stelt nu voor dat zoon draad probeert terug op te nemen en te solliciteren naar een job die hij aankan, psychiater kijkt erop toe dat dit alles goed verloopt .
Hij zegt dat dit een onderdeel is van zijn behandeling omdat zo'n nu terug een betere periode heeft maar psychiater beseft ook wel dat dit kan omslagen .
Volgens psychiater is het wel de bedoeling dat hij tijdens dit op ziekte blijft en dus behandeld word .

Maar nu stel ik me volgende vraag .
Zoon wil nu solliciteren bij een ocmw voor een job die niet teveel eist van hem kwa druk.

Maar ik stel mij de vraag hoe dit gaat aflopen .
Zal ocmw vdab hiervan op de hoogte brengen , en misschien zal vdab dan advisrend geneesheer contacteren die hem misschien zal schorsen .
En dan begint misschien heel de heisa opnieuw .
Mag een vdab , ocmw contact opnemen met adviserend geneesheer en hem informatie verstrekken hierover ?

Of behoord dit tot de privacy ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 okt 2012 15:07

Hoi ,
Maar nu stel ik me volgende vraag .
Zoon wil nu solliciteren bij een ocmw voor een job die niet teveel eist van hem kwa druk.

Maar ik stel mij de vraag hoe dit gaat aflopen .
1) Zal ocmw vdab hiervan op de hoogte brengen ,
2) en misschien zal vdab dan advisrend geneesheer contacteren die hem misschien zal schorsen .
3) Mag een vdab , ocmw contact opnemen met adviserend geneesheer en hem informatie verstrekken hierover ?

4) Of behoord dit tot de privacy ?
1,2&3: VDAB, OCMW en adviserend geneesheer mogen géén informatie aan elkaar doorgeven, tenzij op vraag van de werknemer. VDAB mag zelfs niks doen, gezien hij momenteel niet ingeschreven is bij hen. Werkweigering zou een OCMW wel mogen doorgeven aan de RVA.

Een adviserend geneesheer mag ook enkel oordelen op medische azken, dat iemand werk zoekt verhindert niet dat iemand ziek kan zijn.

4: ja dus :)

Reclame

Terug naar “Andere”