Langdurig ziek

rafr
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Langdurig ziek

#1 , 15 aug 2024 10:31

Mijn vrouw is langdurig ziek. Zij gaat regelmatig enkele maanden werken en valt dan weer ongeveer een half jaar uit. Ik hoor dat je dan kans maakt om "van de ziekenkas gegooid" te worden. Wat houdt dat is? Zit je dan helemaal zonder tussenkomst bij ziekte? Is er dan niemand die je vervangende loon betaalt? Is er dan niemand die je tegemoetkoming, bij dokter, tandarts, apotheek en andere betaalt?
Men raad haar aan om ontslag te nemen en via een jobcoach ander werk te zoeken. Alleen vrees ik dat dat ander werk niet gaat lukken (wegens ziekte - stress en fysieke last) en dat ze dan zonder inkomen zit. Je gooit dan alle zekerheden weg door je ontslag.
Graag antwoord op van ziekenkas gooien. Eventueel ook info over ander werk zoeken en welke zekerheden je kan behouden tijdens deze zoektocht.
Dank u.

Freec

#2 , 15 aug 2024 10:59

Als je ziek bent, gooien ze u niet van de ziekenkas.... dus daarom geen zorgen.

Marcus Aurelius

#3 , 15 aug 2024 11:39

Zolang mevrouw wordt erkend door de adviserend geneesheer van het ziekenfonds is er niets aan de hand. Eenmaal zij niet langer als arbeidsongeschikt erkend wordt, moet zij uiteraard opnieuw gaan werken. Als inmiddels zou zijn ontslagen door de werkgever, zal zij terugvallen op de werkloosheid. In het kader van de nieuwe richtlijnen zullen de adviserend geneesheer, desgevallend in samenspraak met de arbeidsgeneesheer nagaan in hoeverre en hoe u mogelijk terug kan geïntegreerd worden bij uw werkgever. Dit kadert in het werken met toestemming van de adviserend geneesheer. Als mevrouw zonder inkomen zou vallen, ook al is dit door eigen toedoen, zal zij als persoon ten laste ingeschreven worden bij u en zal zij de via deze weg prestaties gezondheidszorgen terugbetaald krijgen. Om uitkeringen te genieten moet zij aan de voorwaarden van de algemene regels van de uitkeringswetgeving voldoen. Algemene conclusie, niemand wordt van de ziekenkas gegooid. Enkel het niet langer erkennen van arbeidsongeschiktheid is in dit kader mogelijk en dat lijkt me correct, gezien enkel personen die niet in staat zijn om tijdelijk niet te werken rechten kunnen openen op uitkeringen. Het andere alternatief is hetzij werken, hetzij werkloos. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

eylis

#4 , 15 aug 2024 11:44

Je echtgenote kan misschien wel bij de mutualiteit informeren of ze een traject kan volgen om een aangepaste baan te vinden. Gewoonlijk zijn deze begeleidingen voor langdurig zieken die terug willen gaan werken, maar dit kan ook pro-actief voor hervallende zieken die een aangepaste job nodig hebben. https://www.cm.be/nl/hulp-bij-terugkeer-naar-het-werk

Terug naar “Andere”