Beste,
Graag uw advies.
Ik had vandaag naar aanleiding van het invullen van de aangifte, contact met de belastingdienst Belgie.
Ik ontvang uit NL een Anw uitkering uit het pensioenfonds van mijn overleden echtgenoot. Ik betaal daar in NL een loonheffing (belasting) op.
Blijkbaar mag dit niet wgs het verdrag tussen Belgie en NL en moet dit soort pensioen in Belgie worden belast.
Gevolg, ik mag enkel het ontvangen bruto bedrag opgeven in de code 1229-32 en mag de reeds in NL betaalde loonheffing niet aangeven (ook niet in vak C - pensioenen van buitenlandse oorsprong).
Hierdoor moet ik in Belgie zo maar eventjes meer dan 2000 euro extra belasting bijbetalen terwijl deze al aan de basis werd afgehouden.
Nochtans zie ik op de site van de belastingen zelf dat onder de pensioencode's 1228_33 en 1211_50 buitenlandse betaalde loonheffing en bijhorende kosten wel mogen afgetrokken worden.
Ik nam intussen al contact met de NL belastingdienst om een vrijstelling aan te vragen voor in de toekomst. En om een aanvraag te doen om het betaalde geld terug te bekomen.
Iemand hier die in deze materie ervaring heeft?
Alvast hartelijk dank. Anne