Waarom zijn uw inkomsten weggevallen? Heeft u gebruik gemaakt van de COVID-19 ondersteuningsmaatregelen?
Bedrijf waar ik een contract mee had moest zijn activiteiten drastisch terugdraaien t.g.v. COVID-19 crisis. Ik was 1 van de externen die gevraagd werden te vertrekken, jammer genoeg.
Ik ben sinds april op zoek, maar sinds de Lockdown is er veel minder vraag naar externe werkkrachten. Daar waar er vraag is worden ze overrompeld met sollicitaties. En nu zijn we de zomerperiode, dan is er altijd minder vraag.
In mei vroeg ik de compensatiepremie aan, einde juli kreeg ik te horen niet in aanmerking te komen. Volgens de overheid zijin mijn problemen louter economisch van aard en kom ik dus niet in aanmerking voor 1 van de premies.
Het O.C.M.W. kan u niet verplichten om uw zelfstandige activiteit stop te zetten.
Dit was het antwoord waar ik naar op zoek was.
U kan uw vraag ook intrekken. De weigering van uw leefloon dient grondig gemotiveerd te worden.Tegen een negatieve beslissing kan u hoger beroep ineiden bij de arbeidsrechtbank.
Indien u echter zelf geen inkomsten kan genereren uit uw zelfstandige activiteit is het toch wel raadzaam om eens serieus na te denken welke weg u wenst in te slaan. Is er geen mogelijkheid dat u uw zelfstandige activiteit in bijberoep kan doen en dat u werknemer in hoofdberoep wordt? Zo kan u dan aftasten wat uw kansen zijn en genereert u zelf nog een inkomen met eigen inspanningen zonder dat u beroep moet doen op het O.C.M.W. Ik erger mij mateloos aan de mensen die spreken van gratis geld krijgen. Laat ons niet vergeten dat het leefloon in onze wetgeving is ingeschreven. Iedereen kan pech hebben in het leven en heeft het recht op er terug weer bovenop te komen en hierin te worden bijgestaan.
Ik heb zo lang mogelijk gewacht tot het aanvragen van een leefloon.
Er zijn een hele resem redenen waarom ik weigerachtig sta om terug bediende in hoofdberoep te worden, die liggen buiten de scope van mijn vraag hier. Als het niet anders kan zal ik het wel tijdelijk doen, maar zover zijn we nog niet.
Bovendien... de tijd dat het mij zou kosten om werk te zoeken als bediende zal wel gelijkaardig zijn aan de tijd dat het mij nog gaat kosten als freelancer... Als ik tot dan nog zonder inkomsten dien te zitten, waarom zou ik het dan niet blijven doen als freelancer?
Ik verwacht rond september wel terug aan de slag te geraken, het gaat mij over het overbruggen van deze periode.
Neem misschien ook eens contact op met het CAW. Zij kunnen u misschien nog andere "lichtpunten" aanreiken.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
Ik zal eens polsen als ik meer infomratie krijg.