ik ben sedert 31 oktober 2010 onthaalouder aangesloten aan een dienst. 6 jaar onder Reddy Teddy en nu via Landelijke kinderopvang. Ik val onder het Sui Generis Statuut dwz dat wij geen loon krijgen maar een onkostenvergoeding. Het probleem is, dat bijna niemand op de hoogte is van wat wel en wat niet kan en mag....
Blijkbaar de vakbond ook niet.
Door een facebookpost van een collega ben ik te weten gekomen dat ik al bijna 10 jaar veel te veel bijdrage betaal, 14,70€ ipv 3,59€ en we zijn met veel. Dit is niet enkel mijn vakbond ABVV, maar ook ACV en ACLVB zijn in de fout gegaan.
Intussen heb ik contact opgenomen met de afgevaardigde en die ging alles nazien en nakijken of we ons geld gaan terug zien. De antwoorden die collega's krijgen zijn heel verschillend. Van je krijgt een jaar terug, tot je krijgt niets terug maar we passen de bijdrage aan, tot je moet niets meer betalen tot alles vereffend is (wat ik chantage vind, want dan ben je verplicht om aangesloten te blijven en wat als je niet meer als onthaalouder wil werken ?
We willen niet met een kluitje in het riet worden weggestuurd, want was het omgekeerd dan konden we ook betalen.
Weet iemand of we juridisch sterk staan als we ons geld willen terugeisen ?