Dag allen,
Ik ontving een aangetekend schrijven van mijn mutualiteit met daarin het bericht dat ik een onterecht ontvangen uitkering van twee jaar geleden dien terug te betalen. Dit omdat ik als zelfstandige in hoofdberoep werd uitbetaald, maar 30 dagen nog loon heb gekregen van mijn job in dienstverband, die ik toen deeltijds had. Ik had dit loon correct aangegeven in de documenten die ik toen heb ingevuld voor de mutualiteit (en heb hier nog bewijsstukken van). Die dagen zou ik eigenlijk geen recht hebben gehad op de uitkeringen die ik toen gekregen heb.
Nu staat er in de brief
"we zijn wettelijk verplicht de uitkeringen die door ons ten onrechte betaald werden, van u terug te vorderen (artikel 164 van de gecoördineerde wet van 14 juli 1994 betreffende geneeskundige zorgen en uitkeringen).
Aangezien het gaat om uitkeringen die door bedrieglijke handelingen verkregen werden, verjaart de vordering tot terugbetaling vijf jaar na het einde van de maand waarin de prestaties betaald werden (artikel 174, 10° in fine van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994)."
Wat mij tegen de borst stuit, is dat ik toen tijdens mijn ziekteverlof heel veel moeite en chaos heb moeten doorworstelen om de administratie zeker in orde te krijgen, en tot huilens toe aan de lijn heb gehangen en me door papierwerk heb geworsteld, om zeker de juiste documenten in te dienen. Dit in de periode vlak na een zeer zware fysische ingreep, waarvan ik eigenlijk rustig moest kunnen herstellen. Destijds werd er mij eerst gezegd dat ik als werknemer documenten moest invullen, daarna werd mijn status toch veranderd naar zelfstandige, werknemers van de CM spraken elkaar tegen, .... met andere woorden: ik heb er toen alles aan gedaan om alles zeer volledig en juist door te geven, en had toen meermaals uren werk door interne inconsistenties van hun kant.
Vandaag heb ik iemand van de mutualiteit kunnen bereiken, en ze heeft bij nazicht bevestigd dat ik vanaf het begin de juiste informatie heb doorgegeven, en vermoedt dat er een administratieve fout bij de mutualiteit zelf is gebeurd. Ik heb dus op geen enkel moment bedrieglijke handelingen gesteld. Volgende week zou de verantwoordelijke voor mijn dossier terug zijn uit verlof en mij via mail kunnen vertellen waar het exact is misgelopen.
Mijn kernvraag is: kan ik nog aansprakelijk gesteld worden voor het uitbetalen van deze som als ik zelf geen fout gemaakt heb?
Alvast bedankt voor jullie opinies.