Probleem uitbetaling kinderbijslag - weer typisch Belgisch ?

delia9903
Topic Starter

Probleem uitbetaling kinderbijslag - weer typisch Belgisch ?

#1 , 23 jul 2008 17:10

Even de situatie schetsen: Half juni 2008 werd door een fout van de bank mijn rekening geliquideerd. Zij losten dit op door kosteloos een nieuwe rekening te openen. Tot zover probleem opgelost.... niet dus.
Ik verwittigde onmiddellijk het kinderbijslagfonds en diende een nieuw formulier in te laten vullen door mijn bankinstelling met bevestiging dat de nieuwe rekening op mijn naam stond (normale procedure). Voorlopig zou mijn kinderbijslag uitbetaald worden met een circulaire cheque. Helaas, op 14 juli nog steeds niets ontvangen. Contact opgenomen met kinderbijslagfonds: "oeps uitbetaling per ongeluk gebeurd op geliquideerde rekening. Van zodra geld teruggestort wordt zullen we het naar u doorstorten. "

23 juli (!!) nog steeds niet ontvangen: contact opgenomen met bankinstelling: "geld werd reeds teruggestort naar fonds op 16 juli". Contact opgenomen met fonds: "door verandering van computerprogramma kunnen wij intern de terugstortingen niet langer consulteren en kunnen we momenteel dus ook geen gevolg geven aan de uitbetaling van uw kindergeld. We hopen dat het probleem opgelost is tegen 31 juli".

Ja hallo, het gaat hier wel over +/- 240 € waarop ik reeds recht had op 10 juli !!! Dus ondertussen dien ik gewoon even rustig af te wachten tot het computerprobleempje opgelost raakt en men de terugstortingen kan consulteren. Dan pas zal het geld naar mij terug doorgestort kunnen worden.

Ik heb hen ondertussen reeds gezegd dat ik als alleenstaande met 2 kindjes echt dat geld maandelijks wel nodig heb. Ookal heb ik een vrij goed betaalde job, ik dien wel maandelijks mijn hypotheek ed. te betalen (bij hen dien ik niet te zeggen dat er problemen zijn met het kindergeld dus dat ik even wat minder betaal om zeker de maand te kunnen rondkomen...)

Hieruit blijkt maar weer eens hoe vierkant de administratie in België draait.
En weerom staat men als gewone werkmens met zijn rug tegen de muur. Want de procedures dienen gevolgd te worden.... ongeacht of men er door in de problemen geraakt of niet.

Ik stel mij eigenlijk de vraag of dit inderdaad allemaal zomaar kan: vorige week hebben ze het geld reeds terug ontvangen en wettelijk gezien dient men de kinderbijslag ten laatste de 10de uit te betalen aan de rechthebbende. Dus volgens mij zijn zij dan toch ook verplicht om dit zo spoedig mogelijk door te storten (en dienen zij dit toch sowieso op één of andere manier na te kunnen gaan dat de terugstorting gebeurd is).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
alexandra68

#2 , 11 aug 2008 10:06

Beste,
je zal deze maand ook weer langer moeten wachten, want idd waren er vorige maand problemen met de storting, en ook deze maand zal het niet tijdig betaald worden, door computerproblemen.

delia9903
Topic Starter

#3 , 25 aug 2008 22:25

Deze maand gelukkig wel op tijd op de juiste rekening ontvangen, helaas mbt de kinderbijslag betreffende de maand juni nog steeds niets ontvangen, idd door de computerproblemen. Vind het toch allemaal maar dikke zever dat men na zoveel weken nog steeds niet kan nagaan welke bedragen teruggestort werden aan hen en bijgevolg terug doorgestort dienen te worden naar de rechthebbende. Als zich bij ons op het werk dergelijk serieus computerprobleem voordoet, dient de IT-man dit met spoed (dwz binnen 1 week !!!) op te lossen. Deze week vertrekt (via mijn advocaat) een aangetekend schrijven met daarin de eis om het achterstallige bedrag incl. intresten op te vorderen, daar het kinderbijslagfonds weigert om nog te antwoorden op de vraag wanneer de problemen opgelost zouden zijn (vooropgestelde datum was 31/7, nu 3 weken later nog blijkbaar niet).

Reclame

delia9903
Topic Starter

#4 , 23 sep 2008 12:37

Even ter info: Heb vorige week (na ruim 2 maanden te hebben gewacht op mijn kinderbijslag :cry: ) contact opgenomen met de Federale Ombudsdienst. Nu, 1 week later, bericht gekregen dat men een manuele aanpassing heeft gedaan en dat de storting gisteren eindelijk uitgevoerd werd.
Dus weerom: wanneer men hogerhand erbij betrekt kan er plots wel vanalles opgelost worden.

Maar goed: blijkbaar is dit dan toch reeds opgelost.

Terug naar “Andere”