verplicht aansluiten ziekenfonds.

dirkvantempel
Topic Starter

verplicht aansluiten ziekenfonds.

#1 , 22 jun 2015 16:09

Mijn zoon krijgt een aanmaning van het ziekenfonds cm om zich in te schrijven en moet met terugwerkende kracht nog 1 jaar extra betalen nl 90 € toaal. Hij doet een leeropleiding en is 20 jaar. Zijn inkomsten zijn echter maar 4015 euro netto en dus onder het minimum. Wij zijn echter van mening dat hij ten onze laste is en deze bijdrage niet moeten betalen op basis van het te lage inkomen. Het ziekenfonds is echter van mening dat hij meerderjarig is en loontrekkend. Wie kan mij helpen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope

#2 , 22 jun 2015 17:40

Mijn oudste zoon heeft ook een flink bedrag kunnen betalen toen hij zich bij het ziekenfonds ging aansluiten.
Hij was werkstudent, maar stond nog thuis opgeschreven.
Naderhand hebben wij vernomen dat hij deze bijdrage bij het onafhankelijk ziekenfonds niet had moeten betalen.
Informeer daar eens, want dit is al wel vele jaren geleden en waarschijnlijk zijn de regels daar ondertussen ook veranderd.

dirkvantempel
Topic Starter

#3 , 22 jun 2015 17:54

Op Cyntra zeiden ze dat enkel de leerlingen die aangesloten waren bij CM zo'n brief ontvangen hadden.

Reclame

JPV

#4 , 22 jun 2015 20:12

Mijn zoon krijgt een aanmaning van het ziekenfonds cm om zich in te schrijven en moet met terugwerkende kracht nog 1 jaar extra betalen nl 90 € toaal. Hij doet een leeropleiding en is 20 jaar. Zijn inkomsten zijn echter maar 4015 euro netto en dus onder het minimum. Wij zijn echter van mening dat hij ten onze laste is en deze bijdrage niet moeten betalen op basis van het te lage inkomen. Het ziekenfonds is echter van mening dat hij meerderjarig is en loontrekkend. Wie kan mij helpen?
4015 euro netto is hoger dan het maximum per kwartaal.

wanton

#5 , 23 jun 2015 00:55

Inderdaad, als uw zoon meerderjarig is én loontrekkend moet hij zich ten persoonlijke titel laten inschrijven bij een ziekenfonds.
U zegt : inkomen van 4015 € en onder het minimum. op welke termijn? Welk minimum?
Tenzij dit voortkomt uit een specifieke studentenovereenkomst gedurende een kalenderjaar, is hij fiscaal niet meer ten laste van u. Hij betaalt zelf wel geen belastingen voor zo'n bedrag.
Ik raad u én uw zoon aan zich te gaan inschrijven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

dirkvantempel
Topic Starter

#6 , 23 jun 2015 16:04

4015 € is zijn jaarloon en zijn bruto jaarinkomen is 5600 euro en ruim onder het minimum.

wanton

#7 , 23 jun 2015 17:22

Dit bedrag is te veel om fiscaal ten laste van de ouders te zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

JPV

#8 , 23 jun 2015 17:28

4015 € is zijn jaarloon en zijn bruto jaarinkomen is 5600 euro en ruim onder het minimum.
en is dat jaarinkomen evenredig verdeeld over de maanden?

Is dat een inkomen van een studentenovereenkomst?

dirkvantempel
Topic Starter

#9 , 30 jun 2015 12:16

Mijn zoon heeft een een leercontract of leertijd. 1 dag school en 4 dagen werken. Hij krijgt +- 485 euro per maand.
Het is geen studentencontract maar een leerovereenkomst. Hij is wel ouder dan 18 jaar. Waarom moeten enkel mensen die bij de christelijke Mutualiteiten aangesloten zijn een bijdrage betalen. Hij zit met zijn loon onder het wettelijk barema of is het zo dat zijn leertijd beschouwd wordt als een arbeidscontract waardoor het wettelijk minimum barema vervalt.

JPV

#10 , 30 jun 2015 12:46

485 euro per maand bruto is dus hoger dan het grensbedrag: 4.505,46 euro. Het jaar waarin hij 21 wordt stijgt het grensbedrag naar 6.007,28 euro.

raba
Contacteer: Website

#11 , 11 dec 2015 15:28

Betekent dit dan dat als een persoon 20 jaar is en boven de 4505,46 euro bruto verdient, maar minder dan 6007.28 euro, niet meer ten last is en dat hij dat opnieuw wordt het jaar daaropvolgend ?

JPV

#12 , 11 dec 2015 17:06

Yep

jefke007

#13 , 11 dec 2015 17:39

Op Cyntra zeiden ze dat enkel de leerlingen die aangesloten waren bij CM zo'n brief ontvangen hadden.
Misschien het enige ziekenfonds dat dan wel correct werkt he

Je kan het navragen bij het riziv : de wetten zijn voor alle ziekenfondsen hetzelfde, en de rest is zever in pakjes

Xenophon

#14 , 12 dec 2015 09:22

Misschien het enige ziekenfonds dat dan wel correct werkt he

Je kan het navragen bij het riziv : de wetten zijn voor alle ziekenfondsen hetzelfde, en de rest is zever in pakjes
De voorwaarden voor aansluiting bij EEN ziekenfonds zullen wel overal gelijk zijn. Maar men kan wel kiezen bij welk ziekenfonds men zich aansluit...of bij de hulpkas. Ik zit bij die laatste en betaal 0 EUR/jaar. Uiteraard: enkel het wettelijke minimum dus geen tussenkomst in brillen, pampers, hoorapparaten, beugels..... (en ik heb een private hospitalisatieverzekering).

http://www.hziv.be/
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Andere”