Tegemoetkoming voor bejaarden

compulo
Topic Starter

Tegemoetkoming voor bejaarden

#1 , 09 aug 2015 21:55

Hallo,

Mijn ma ( weduwe ) verblijft sedert enige tijd definitief in een rusthuis en haar woning is dus onbewoond . Zij kan genieten van een tegemoetkoming voor bejaarden en een premie van de zorgverzekering .
Bij verkoop van haar huis zou men -naar het schijnt - geen aanspraak meer kunnen maken op deze premies !
Mijn vraag : als mijn ma haar deel nu aan de kinderen schenkt en die kinderen verkopen dan het huis , wat dan met het recht op deze premies !

Groeten
Compulo

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 aug 2015 22:39

Dan moeten de begunstigden van de schenking alle rusthuiskosten betalen.
Er is dan immers sprake van opzettelijke verarming.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jefke007

#3 , 10 aug 2015 00:10

In de aanvraag die moet gebeuren voor hulp van bejaarden, wordt in dat formulier expliciet zowel naar de verkochte als naar de geschonken (on)roerende goederen gevraagd.
Op geen enkel van beide manieren ontsnapt men daaraan. Er wordt gedurende de eerste 10 jaar 6% van het kapitaal bijgeteld.

Hier in belgie tracht men toch altijd iets te vinden om alles te omzeilen, maar het is meestal verloren moeite.

Reclame

compulo
Topic Starter

#4 , 12 aug 2015 09:17

Is dit dan 6 % op de totale verkoopprijs ? Mijn vader is reeds overleden , mijn broer en ik hebben wettelijk recht op de helft van het huis, mijn moeder de andere helft en het vruchtgebruik ! Betekent dit dan 6 % op de helft van de verkoopprijs die bij haar inkomen wordt gevoegd gedurende 10 jaar ?

jefke007

#5 , 12 aug 2015 13:54

inderdaad, 6% op haar deel gedurende 10 JAAR + zij heeft het vruchtgebruik dat heeft ook een waarde

compulo
Topic Starter

#6 , 12 aug 2015 20:14

wat betekent dit dan in cijfers in haar geval : nu ontvangt mijn ma 370 euro tegemoetkoming en 130 euro zorgpremie : samen 500 euro dus
verkoopprijs van haar zeer bescheiden woning ( ki 139 euro ! ) ongeveer 100000 euro .
vervallen in dergelijke situatie beide premies bij verkoop en hoe wordt dit dan berekent ?

Terug naar “Andere”