Met de zaak van mijn echtgenote gaat het momenteel niet zo goed en een faillissement behoort tot de mogelijkheden.
In het ergste geval, stel dat het zo zou zijn, wat met haar recht op ziekteverzekering voor de kwartalen uit het verleden, waarin geen sociale bijdragen werden betaald? (voor de toekomst kan ze op mijn rechten terugvallen als echtgenote)
Vraag: Ze is tweemaal opgenomen in het ziekenhuis verleden jaar, voor dat jaar werden geen sociale bijdragen betaald, moet ze nu zelf opdraaien voor die kosten, maw moet ze de tussenkomst van de mutualiteit terugbetalen?
Zelfs bij verschoonbaarheid door de rechtbank na faillissement?
Ik lees op de website van Dyzo
" ◦De verschoonbaarheid zorgt ervoor dat ook je sociaal verzekeringsfonds de betaling van sociale bijdragen van vóór de faling niet meer kan afdwingen. De periodes waarover de sociale bijdragen niet betaald werden, leveren wel geen sociale rechten op. Met name als je aanspraak wil maken op ziekte uitkeringen of op terugbetaling van ziektekosten van jezelf of van je personen ten laste, kan het nodig zijn toch gerichte betalingen te doen om deze rechten vrij te maken"
Waaruit ik versta, je hebt GEEN recht op terugbetaling MAAR je kan dit oplossen door specifiek DAT kwartaal te betalen? Of vergis ik me?