Vraagje over IVT/TT

sion
Topic Starter

Vraagje over IVT/TT

#1 , 09 mar 2014 19:14

Ik werk al enkele jaren en heb dus een IVT(Inkomensvervangende tegemoetkoming) en een IT(Integratietegemoetkomingen) en krijg dus een klein bedrag per maand bovenop mijn loon omwille van mijn handicap.

Maar mijn vraag is,

1) is dit hetzelfde als 66% arbeidsongeschikt?? En kan de VDAB/RVA achter mij zitten, of te dwingen om eerder waar te solliciteren/werken moest ik werkloos worden?

2) Kom ik in aanmerking voor sociaal tarief van water/elektriciteit of iets dergelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 11 mar 2014 07:57

1) is niet hetzelfde als 66% arbeidsongeschikt. De kans is natuurlijk wél groot dat u, indien u invalide voor de FOD sociale zekerheid bent, u ook 66% arbeidsongeschikt bent. Er zijn echter 2 mogelijkheden waar dat niet zo is:
- u bent gewoon niet 66% arbeidsongeschikt, omdat u bvb een beperking hebt die van groot belang is in het dagelijks leven, maar niet op het vlak van het werk (kan niet direct op een voorbeeld komen, lijkt me ook moeilijk)
- u bent mss wel 66% arbeidsongeschikt, maar had bij het begin van uw "professionele" carriere al een sterk verminderd verdienvermogen. Een blinde persoon zal bvb nooit een voldoende verdienvermogen hebben gehad om 66% arbeidsongeschikt te kunnen verklaard worden, omdat dit bekenen wordt pas vanaf de start van de arbeid. Iemand die van school komt en de dag voor hij begint te werken een zwaar ongeval tegenkomt met zware blijvende letsels, heeft een groot nadeel tegenover iemand die dit pas krijgt de eerste dag dat hij begint te werken (héél eenvoudig uitgelegd).
2) afhankelijk van uw handicap, kijk hiervor eens op de websites van de watermaatschappij en EANDIS.

j.demoor

#3 , 11 mar 2014 08:20

“Art.2.§ 1. De inkomensvervangende tegemoetkoming wordt toegekend aan de persoon met een handicap die ten minste 21 jaar is en op het ogenblik van het indienen van de aanvraag minder dan 65 jaar is, van wie is vastgesteld dat zijn lichamelijke of psychische toestand zijn verdienvermogen heeft verminderd tot een derde* of minder van wat een gezonde persoon door het uitoefenen van een beroep op de algemene arbeidsmarkt kan verdienen. De algemene arbeidsmarkt omvat niet de beschutte tewerkstelling.§ 2. De integratietegemoetkoming wordt toegekend aan de persoon met een handicap die ten minste 21 jaar is en op het ogenblik van het indienen van de aanvraag minder dan 65 jaar is, van wie een gebrek aan of een vermindering van zelfredzaamheid is vastgesteld.”(27 FEBRUARI 1987. - Wet betreffende de tegemoetkomingen aan personen met een handicap)

* ‘verdienvermogen verminderd tot een derde’ = 66 % arbeidsongeschikt. De RVA kan u ertoe dwingen uw nog bestaande verdienvermogen te benutten.

Sociaal tarief water :
http://www.dewatergroep.be/nl/faqs-qa/7 ... dicap.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Sociaal tarief elektriciteit :
http://economie.fgov.be/nl/consument/En ... x35ej95PSk" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

JPV

#4 , 11 mar 2014 13:52

j.demoor, er is een verschil tussen beide hoor: http://www.fibromyalgie.be/archief/wetg ... validiteit" onclick="window.open(this.href);return false;

RVA kan overigens geen uitkeringen meer geven indien de werknemer werkloos is en 66% arbeidsongeschikt is.

sion
Topic Starter

#5 , 11 mar 2014 21:26

bedankt iedereen, ik weet genoeg!

Terug naar “Andere”