adviserende geneesheer versus riziv

jeunesse
Topic Starter

adviserende geneesheer versus riziv

#1 , 31 mei 2012 11:43

Een vraagje betreffende invaliditeit.

Ik heb de toelating gekregen van de adviserende geneesheer om 3 maanden mijn invaliditeit te combineren met het uitoefenen van een deeltijdse zelfstandige job. Daarna zou dit verlengd worden. Deze zijn nu voorbij en hij wil dit niet echt meer verlengen terwijl het RIZIV mijn invaliditeit wel verder heeft goedgekeurd(betreft al enkele jaren invaliditeit).

Kan de adviserende geneesheer mijn invaliditeitsuitkering (eventueel gecombineerd met deeltijds zelfstandig werken) weigeren terwijl het RIZIV dit wel heeft goedgekeurd (de medisch secretaresse heeft zich blijkbaar versproken en ik mocht dit eigenlijk niet weten).

nota: wat ik verdien zelfstandig wordt van mijn uitkering getrokken...

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wonderingwhy

#2 , 01 jun 2012 18:36

Gevoelige materie, ik neem aan dat met de "adviserende geneesheer" de geneesheer van uw ziekenkas bedoelt?
De goedkeuring van het RIZIV heeft op zich niets met deze kwestie te maken dacht ik. Als uw ziekenkas weigert u dit toe te staan kan u er weinig tegen doen.

Ik ben wel geen expert ter zake uiteraard. Waarom weigert de geneesheer dit te verlengen trouwens?

jefke007

#3 , 01 jun 2012 18:40

Het riziv heeft er wel degelijk iets mee te maken . Zodra men langer dan één jaar arbeidsongeschikt is staat men zowel onder controle van de adviserend geneesheer van het ziekenfonds als onder controle van de Geneeskundige Raad voor Invaliditeit.

U kan eventueel de vraag stellen aan de "bazen" van het ziekenfonds , namelijk het RIZIV . op http://www.riziv.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

wonderingwhy

#4 , 01 jun 2012 18:49

Het riziv heeft er wel degelijk iets mee te maken . Zodra men langer dan één jaar arbeidsongeschikt is staat men zowel onder controle van de adviserend geneesheer van het ziekenfonds als onder controle van de Geneeskundige Raad voor Invaliditeit.

U kan eventueel de vraag stellen aan de "bazen" van het ziekenfonds , namelijk het RIZIV . op http://www.riziv.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik vrees me verkeerd te hebben uitgedrukt...

Waar ik op doelde dat die goedkeuring van het RIZIV op zich niets veranderd aan de beslissing van de adviserend geneesheer van het ziekenfonds. Anders gezegd, het is niet dat het RIZIV zich akkoord verklaart met uw invaliditeit dat de geneesheer van de ziekenkas er geen andere mening op mag nahouden, en bijvoorbeeld bepaalde zaken niet toestaat...

Misschien is het mogelijk om via het RIZIV alsnog een verlenging te bekomen in dit geval, maar afgaande op mijn ervaring ligt dat niet zo eenvoudig.

JPV
Juridisch actief: Ja

#5 , 02 jun 2012 23:22

invaliditeit goedkeuren en zelfstandige activiteit toestaan zijn 2 aparte zaken. Het kan zijn dat zowel adviserend geneesheer als RIZIV je invaliditeit niet betwist, maar dat de adviserend geneesheer wél niet toelaat dat je een zelfstandige nevenactiviteit begint, omdat hij dit bvb té belastend vindt voor je invaliditeit.

Terug naar “Andere”