IVT/IT en RVAuitkering.

bonoboo
Topic Starter

Re: IVT/IT en RVAuitkering.

#91 , 23 dec 2011 18:02

na maximaal 2 gespreken ben je én van de mutualiteit én van de RVA af. Dat lijkt me géén lijdensweg.
pardon?

Ikzelf heb verschillende extra onderzoeken moeten laten uitvoeren, in het begin maandelijks naar de mutualiteit en na één jaar dubbele controle RIZIV.
Ik begrijp Bonobo volkomen: het IS een lijdensweg waar men depressief van wordt.
Mij stuurden ze zelfs naar een psychiatrisch onderzoek terwijl ik het over een RUGprobleem had.
heb je een 66% invaliditeit volgens de FOD sociale zekerheid? ik dacht van niet. Ik had het over die situaties.
Ik wil hier nu ook niet gaan mierenneuken, maar ik lees in het ontvangen attest van FOD:
<vermindering van het verdienvermogen tot 1/3 of minder van wat een valide persoon door een of ander beroep op de algemene arbeidsmarkt kan verdienen.>
Er staat dus niet 2/3 'arbeidsongeschikt', laat staan 2/3 'invalied'.
FOD doet dus (helaas voor mij) blijkbaar geen uitspraak ivm arbeidsongeschiktheid...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bikkyburger00

#92 , 17 mei 2013 23:36

Hallo mensen,

Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje als bonoboo toen hij de thread opende.....

Ben psychiatrisch patiënt en heb sinds kort een geschreven bewijs van de psychiater aan de adviserende geneesheer vd rva dat ik in het normale en aangepaste arbeidscircuit niet gepast kan functioneren, maar dat ik mij wel kan oriënteren naar vrijwilligerswerk toe... Dit in het kader van mijn aanvraag inkomensvervangende (IVT) en integratietegemoetkoming (IT) via FOD.

Nu heb ik echter vernomen dat rva mij dan +66% arbeidsongeschikt verklaart, wat dan weer impliceert dat ik dan geen recht meer heb op werkloosheidsuitkering (ben momenteel ook in begeleiding bij gtb) en dat ik dan op ziekenkas moet - wat echter een probleem is omdat ik daar enkel voor max. 1 maand op kan wat te kort is om de periode van beslissing van het FOD te kunnen overbruggen.

Ga ik dan niet beter naar het ocmw? Of wacht ik beter met mij arbeidsongeschikt door de rva te laten verklaren? Dit is echter ook een probleem - meende ik te verstaan aan de hand van p.9 en 37 via volgende link - info wat verouderd doch problematiek ongewijzigd, omdat ik dan tov FOD arbeidsgeschikt zou zijn en ik zo de credibiliteit van mijn aanvraag in het gedrang zou kunnen brengen... (Is dit wel zo?)

Wat moet ik hier mee aanvangen? Ik weet echt niet wat te doen, heb al heel de dag zitten surfen naar antwoorden/oplossingen, alle opties zitten afwegen, maar ik kom er niet uit.... En met de desbetreffende diensten gaan spreken doe ik liever niet omdat ik mij dan schaakmat zet in de zin dat als het FOD mijn 'handicap' niet zou erkennen, ik dan wel op hen moet terugvallen (en dat gaat natuurlijk moeilijk met die arbeidsongeschiktheid...)

ps. bonoboo, hoe is het intussen verder verlopen?
Laatst gewijzigd door bikkyburger00 op 18 mei 2013 00:36, 6 keer totaal gewijzigd.

Mariette

#93 , 17 mei 2013 23:55

Nu heb ik echter vernomen dat rva mij dan 66% arbeidsongeschikt verklaart, wat dan weer impliceert dat ik dan geen recht meer heb op werkloosheidsuitkering (ben momenteel ook in begeleiding bij gtb) en dat ik dan op ziekenkas moet - wat echter een probleem is omdat ik daar enkel voor max. 1 maand op kan wat te kort is om de periode van beslissing van het FOD te kunnen overbruggen.
waarom denkt U dat U slechts één maand wordt betaald als men je 66% arbeidsongeschikt verklaart? Dan heb je toch gewoon maandelijks je ziekteuitkering?

Reclame

bikkyburger00

#94 , 17 mei 2013 23:58

Mariette, omdat ik reeds op ziekenkas heb gestaan en na 1 maand zei de arts daar dat ik er niet meer op mocht en terug op werkoosheid moest... maar nu zou ik in principe enkel naar het ocmw kunnen.... want +66% arbeidsongeschikt voor rva is nog steeds 'voldoende' arbeidsgeschikt voor ziekenkas.... (Ben ik hier juist?)

bikkyburger00

#95 , 18 mei 2013 00:46

Stel nu dat rva mij slechts 60% ao verklaart, dan kan ik via gtb misschien in arbeidszorg en dan kan ik zo die periode tot aan de beslissing van het FOD overbruggen..... Het probleem is echter dat ik een sterk vermoeden heb dat met wat psy over mij schrijft ivm "niet gepast kunnen functioneren in het normaal en aangepast arbeidscircuit en enkel vrijwilligerswerk" ik dan voor rva meer dan 66% ao ben....

Mariette

#96 , 18 mei 2013 09:36

Mariette, omdat ik reeds op ziekenkas heb gestaan en na 1 maand zei de arts daar dat ik er niet meer op mocht en terug op werkoosheid moest... maar nu zou ik in principe enkel naar het ocmw kunnen.... want +66% arbeidsongeschikt voor rva is nog steeds 'voldoende' arbeidsgeschikt voor ziekenkas.... (Ben ik hier juist?)
Nee U bent niet juist.

Het eerst jaar "ziekte" komt U terecht bij de ziekenkas;
Na dat jaar wordt Uw dossier overgemaakt aan het Riziv (vandaar die extra controle door het Riziv, waar drie of vier artsen uw probleem zullen herbekijken.

Indien het Riziv U voor +66% arbeidsongeschikt verklaart ontvangt U via het Riziv een uitkering wegens arbeidsongeschiktheid. U zal wel nog meerdere malen opgeroepen worden om te controleren of die arbeidsongeschiktheid nog geldig is.

Die uitkering is gelijk aan de normale uitkering in geval van ziekte en is gebaseerd op uw laatste maandelijks inkomen.

Indien Riziv 66% accepteert, dan bent U ook arbeidsongeschikt voor de ziekenkas.

Natuurlijk indien U na één maand "ziekte" volgens uw arts weldegelijk arbeidsgeschikt werd bevonden, dan moet U inderdaad naar de RVA om zich als werkzoekende te laten inschrijven. Of eerder: dan moet U gewoon terug naar uw werkgever om uw job terug op te nemen. Tijdens de eerste maanden van uw ziekte mag de werkgever U zelfs niet ontslagen.

Ergens is er iets fout gelopen volgens mij. Misschien best eens een afspraak maken met de sociale dienst van uw ziekenfonds en die persoon alle gegevens doorsturen. Misschien kan je via die weg het normale circuit terug ingeraken?

bikkyburger00

#97 , 18 mei 2013 15:29

Nee U bent niet juist.

Het eerst jaar "ziekte" komt U terecht bij de ziekenkas;
Na dat jaar wordt Uw dossier overgemaakt aan het Riziv (vandaar die extra controle door het Riziv, waar drie of vier artsen uw probleem zullen herbekijken.

Indien het Riziv U voor +66% arbeidsongeschikt verklaart ontvangt U via het Riziv een uitkering wegens arbeidsongeschiktheid. U zal wel nog meerdere malen opgeroepen worden om te controleren of die arbeidsongeschiktheid nog geldig is.

Die uitkering is gelijk aan de normale uitkering in geval van ziekte en is gebaseerd op uw laatste maandelijks inkomen.

Indien Riziv 66% accepteert, dan bent U ook arbeidsongeschikt voor de ziekenkas.

Natuurlijk indien U na één maand "ziekte" volgens uw arts weldegelijk arbeidsgeschikt werd bevonden, dan moet U inderdaad naar de RVA om zich als werkzoekende te laten inschrijven. Of eerder: dan moet U gewoon terug naar uw werkgever om uw job terug op te nemen. Tijdens de eerste maanden van uw ziekte mag de werkgever U zelfs niet ontslagen.

Ergens is er iets fout gelopen volgens mij. Misschien best eens een afspraak maken met de sociale dienst van uw ziekenfonds en die persoon alle gegevens doorsturen. Misschien kan je via die weg het normale circuit terug ingeraken?
1 jaar ziekte is zelfs niet eens nodig omdat ik dan de beslissing van het FOD zal hebben, in tussentijd moet ik die periode van afwachting zien te overbruggen qua inkomen.... RVA die zwiert mij van wlh als ik aankom met dat papier van psychiater dat ik >66% arbeidsongeschikt ben... Vanochtend vernomen dat als ik dat afgeef aan GTB dat ik dan misschien alsnog in Arbeidszorg kan inschakelen, ik weet niet in hoeverre de kans bestaat dat ze dat papier doorsturen naar RVA en of dat überhaupt wel moet...

Stel dat FOD zegt van nee u komt niet bij ons in aanmerking voor IVT en IT, dan moet ik wel met GTB en RVA verder, doch heb ik daar dan bij wijze van spreken mijn bruggen verbrand omdat ik vanaf dan nog enkel in aanmerking kom voor onbetaald werk zoals dokter zegt.

Dan val ik eigenlijk tussen schip en wal.

Als ik op ziekenkas kom te staan in tussentijd van afwachting FOD en als FOD negatief zou zijn dan moet ik nadien ook terug naar GTB en RVA.... of het OCMW?

Allemaal vragen die ik mij stel, omdat er geen statuut bestaat voor dit soort gevallen... Want gek en onbekwaam verklaard worden, daar komt het in feite op neer. (volgens psy ben ik psychotisch~schizofreen)

Mariette

#98 , 18 mei 2013 15:58

De eerste twaalf maanden van iemands ziekte blijft men op ziekenkas.
na die eerste twaalf maanden gaat men ALTIJD via het RIZIV naar een ander statuut.

Als u niet op ziekenkas kan blijven, dan moet U terug gaan werken/werkloosheid aanvragen al naargelang uw vorig beroep.

Na één maand kan je m.i. nog niet op die arbeidsongeschiktheidsstatus komen, daarvoor moet men eerst 12 maanden wachten. Wat is daar uw probleem mee?
Als de ziekenkas echter vindt dat je niet arbeidsongeschikt bent, dan zal je ook niet via het RIZIV in dat statuut geraken, dan moet je terug naar de arbeidsmarkt en eventueel procederen tegen het besluit van de controleartsen.

bikkyburger00

#99 , 18 mei 2013 16:06

Mariette, ik kan niet lang (meer dan 1 maand) op ziekenkas blijven want dokter vindt daar dat ik te weinig heb gewerkt daarvoor.

Mariette

#100 , 18 mei 2013 16:08

Mariette, ik kan niet lang (meer dan 1 maand) op ziekenkas blijven want dokter vindt daar dat ik te weinig heb gewerkt daarvoor.
ofwel bent U ziek ofwel niet;
Dat heeft niks te maken met teveel of te weinig gewerkt.
Waarschijnlijk wordt U dus niet als 66% arbeidsongeschikt beschouwd.

Ik heb alvast nog nooit gehoord van een wachttijd om ziek te mogen worden bij het ziekenfonds.

bikkyburger00

#101 , 18 mei 2013 16:13

Ik heb alvast nog nooit gehoord van een wachttijd om ziek te mogen worden bij het ziekenfonds.

Dat was inderdaad toen ik nog niet 66% arbeidsongeschikt papier van psy had, misschien dat ik nu wel kans maak om langer dan 1 maand op ziekenkas te staan.

Die wachttijd waar ik het over had is in afwachting van beslissing FOD, dat is het ministerie dat mij dan officieel gehandicapt verklaart, dat staat los van het RIZIV.

Op dit moment sta ik echter nog altijd ingeschreven bij VDAB-GTB en krijg ik wlh via RVA.

Elthyr

#102 , 09 jun 2013 21:26

Wel als je meer dan een jaar ziek bent (en dus van ziekte naar invaliditeit gaat) en minder dan een jaar hebt
gewerkt. Mensen met een vroegere wachtuitkering worden bij sommige mutualiteiten weer naar de werkloosheid gestuurd,
omdat ze te weinig gewerkt zouden hebben.

Mariette

#103 , 12 jun 2013 11:36

Mensen met een vroegere wachtuitkering worden bij sommige mutualiteiten weer naar de werkloosheid gestuurd,
omdat ze te weinig gewerkt zouden hebben.
sorry wist ik niet.
Dit is dan wel een oneigenlijk gebruik van de werkloosheid. Want indien die persoon dus langer dan een jaar had gewerkt, had hij - met hetzelfde ziektebeeld welteverstaan - dus wèl rechtgehad op ziekte uitkering.

Terug naar “Andere”