IVT/IT en RVAuitkering.

1207

Re: IVT/IT en RVAuitkering.

#76 , 16 dec 2011 13:25

hallo Ecv

ik ben inderdaad categorie A vergeten en kan het verschil met C niet verklaren. Onderhoud is te zwak omdat ook gehuwden verplichtingen tav mekaar hebben.
Call center FOD?

2 zaken
OF je 7 of 15 punten hebt maakt voor het gros vd sociale voordelen niets uit.sommige zijn inkomensgerelateerd en voor sommige andere is er een verschil tussen 66 of 80%

http://www.dewerkbank.be/Portals/0/info ... 202011.xls" onclick="window.open(this.href);return false;
het meest recente excellbestand om IVT/IT te berekenen

bij IVT je a, b, c
bij IT je categorie (1...5)
opletten dat je inkomsten correct invult (uitkering en arbeidsinkomsten worden anders berekend)

Sam

ik ga ervan uit dat je nog 3j gewoon kunt stempelen en dan gewoon op IVT + IT zult moeten overstappen.
ligt je stempelgeld hoger als het leefloon zul je wel financieel inboeten al wordt dit misschien dan weer door een IT verhoging gecompenseerd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ecvcaute

#77 , 20 dec 2011 23:01

@1207:

Waarom nog 3 jaar kunnen stempelen? Ik ben nu 'zittend' werkloze met 33% erkende arbeidsongeschiktheid.
Zijn er al concrete maatregelen goedgekeurd die werkloosheidsuitkeringen tot maximum 3 jaar beperken misschien? En wat met een eventuele overgangsregeling?

Het enige wat ik weet, is wat er tijdens de onderhandelingen naar buiten kwam.

En waarom na 3 jaar IVT/IT? Ik word volgens de wet op de IVT/IT (27 februari 1987) verondersteld eerst mijn recht op mutualiteit/invaliditeit uit te putten. Daar heb ik nu een erkenning van de FOD Sociale Zekerheid voor 66% arbeidsongeschiktheid. Maar het RIZIV kan rustig anders beslissen.

Voorlopig wacht ik nog af. Als duidelijk wordt dat ik mijn recht op werkloosheidsuitkering verlies, ga ik naar RVA om beslissing over mijn 66% en als ik die heb uiteindelijk naar de mutualiteit.

En wat betreft het onderscheid tussen categorie A en C voor samenwoners met verwanten resp. niet-verwanten. Ik vermoed de 'aanbouwwetgeving'. Ik bedoel hiermee hier en daar iets aanpassen zonder rekening te houden met de globale regeling. Maar weer naar de Arbeidsrechtbank zeker?
En de FOD contacteren is al even erg als vechten tegen windmolens. Er is nu een nieuwe Staatssecretaris. In de vorige regering was hij bevoegd voor asiel en migratie geloof ik. Toen dit jaar de winter eraan kwam en gevreesd werd voor een herhaling van vorig jaar wat betreft de opvang van daklozen was zijn commentaar naar verluidt dat dat een probleem was voor de volgende regering.
Niettemin krijgt hij voorlopig het voordeel van de twijfel. Ik heb hem vorige zondag een mail gestuurd om toch een antwoord te krijgen op een vraag van eind september 2011. Ik hoop alleen dat hij ook die vraag niet doorschuift naar de volgende regering.

1207

#78 , 21 dec 2011 11:07

Het enige wat ik weet, is wat er tijdens de onderhandelingen naar buiten kwam.
en daar zegt men oa dat je nog maximaal 3j wachtuitkering zult kunnen krijgen. Na die 3j zul je dus bij iemand anders moeten aankloppen.
alles meot wel nog in wetteksten gegoten worden en dat zal nog wel eventjes op zich laten wachten (uitzonderingen, ,achterpoortjes, overgangsmaatregelen etc)

Sociale zekerheid kun je altijd bellen wil je informatie. 1x per maand zit iemand van sociale zekerheid bij je in de buurt wil je info.
mails/brieven sturen naar de minister is volgens mij overkill

Reclame

bonoboo
Topic Starter

#79 , 21 dec 2011 12:47

http://www.dewerkbank.be/Portals/0/info ... 202011.xls
het meest recente excellbestand om IVT/IT te berekenen
Ik denk dat de tabel niet meer correct is. Categorie A geeft een oud basisbedrag (6.043,68). Momenteel moet dit 6.164,56 Euro zijn. De andere bedragen zijn dus mogelijk ook niet meer correct.

1207

#80 , 21 dec 2011 16:47

Ik denk dat de tabel niet meer correct is. Categorie A geeft een oud basisbedrag (6.043,68). Momenteel moet dit 6.164,56 Euro zijn. De andere bedragen zijn dus mogelijk ook niet meer correct.
het verschil tussen 6000 en 6100 is 1,5%
tussen mei '11 en december '11 zal er wel ergens een indexsprong geweest zijn.

niet correct is iets te sterk uitgedrukt me dunkt

bonoboo
Topic Starter

#81 , 22 dec 2011 17:03

het verschil tussen 6000 en 6100 is 1,5%
tussen mei '11 en december '11 zal er wel ergens een indexsprong geweest zijn.

niet correct is iets te sterk uitgedrukt me dunkt
Hoe moest ik het dan uitdrukken? 'Half correct? 'een beetje' correct???
Met een tabel voor berekening weet ik graag wat de juiste cijfers zijn. In mijn geval betekent uw zogenaamde door de vingers te zien aanvaardbare tolerantie wel het verschil tussen toekenning en geen toekenning van tegemoetkoming van wel 200 euro per maand!

1207

#82 , 22 dec 2011 17:40

je moet niet op de boodschapper schieten hé, ik wil gewoon helpen en ik kan er niet aan doen dat je een grensgeval bent.
ik hoef er toch niet bij te vermelden dat het bijgevoegde excellbestandje GEEN juridische waarde heeft en uiteraard louter indicatief is.

Neem je inkomen van April en kijk eens wat dat geeft (zie rekeninguitreksel van April).
Dit heeft natuurlijk alleen zin als je inkomen en gezinssituatie sindsdien ongewijzigd is gebleven

Mariette

#83 , 22 dec 2011 18:10

na maximaal 2 gespreken ben je én van de mutualiteit én van de RVA af. Dat lijkt me géén lijdensweg.
pardon?

Ikzelf heb verschillende extra onderzoeken moeten laten uitvoeren, in het begin maandelijks naar de mutualiteit en na één jaar dubbele controle RIZIV.
Ik begrijp Bonobo volkomen: het IS een lijdensweg waar men depressief van wordt.
Mij stuurden ze zelfs naar een psychiatrisch onderzoek terwijl ik het over een RUGprobleem had.

ecvcaute

#84 , 22 dec 2011 20:18

@ 1207:

Ik heb enkele situaties voor categorie A gesimuleerd. Volgens mij klopt het resultaat voor wat betreft de IT enkel voor categorie 1. Voor de categorieën 2 en hoger wordt er een bedrag voor IT gegeven ook als het (vervangings)inkomen van de gehandicapte hoger is dan het grensbedrag. Uitgaande van de wettekst geeft categorie A geen recht op IT als het inkomen > grensbedrag van ongeveer 6100 euro ook al heeft men het maximum van de punten.

JPV

#85 , 22 dec 2011 21:49

na maximaal 2 gespreken ben je én van de mutualiteit én van de RVA af. Dat lijkt me géén lijdensweg.
pardon?

Ikzelf heb verschillende extra onderzoeken moeten laten uitvoeren, in het begin maandelijks naar de mutualiteit en na één jaar dubbele controle RIZIV.
Ik begrijp Bonobo volkomen: het IS een lijdensweg waar men depressief van wordt.
Mij stuurden ze zelfs naar een psychiatrisch onderzoek terwijl ik het over een RUGprobleem had.
heb je een 66% invaliditeit volgens de FOD sociale zekerheid? ik dacht van niet. Ik had het over die situaties.

Mariette

#86 , 23 dec 2011 00:18

heb je een 66% invaliditeit volgens de FOD sociale zekerheid? ik dacht van niet. Ik had het over die situaties.
Natuurlijk, anders is men niet arbeidsongeschikt. En dat wordt men dus niet zomaar. (terecht ).

JPV

#87 , 23 dec 2011 08:46

tiens, ik was in oktober nochtans 2 dagen arbeidsongeschikt... en daar is de FOD sociale zekerheid NIET in tussengekomen. zelfs de mutualiteit niet.

66% invaliditeit is dus niet gelijk aan arbeidssongeschikt, Mariette.

Mariette

#88 , 23 dec 2011 10:22

dat zei ik ook niet.

Indien men arbeidsongeschikt is, heeft men minstens 66% invaliditeit.

Iemand die doof is heeft soms 80% invaliditeit maar kan best nog dozen stapelen in supermarktmagazijnen
Iemand die blind is heeft soms ook de mogelijkheid om nog een beroep uit te oefenen.

Ik denk dat die IVT/IT misschien kan worden verkregen ook indien men werkt: een hardhorige poetsvrouw van me werkte full time in dienstverband, maar kreeg daarbovenop nog een kleine tegemoetkoming per maand vertelde ze. Ik neem aan dat dit die IVT/IT is?

Bij volledige arbeidsongeschiktheid (waarbij men per definitie 66+% heeft) kàn men niet meer gaan werken, en indien men dan voordien gewerkt heeft wordt de loonsvervangende uitkering berekend op het laatst verdiende loon.

U vroeg me dus of ik 66% had en ik antwoordde: natuurlijk anders is men niet arbeidsongeschikt. (zou moeten zijn: "natuurlijk, anders kan men niet arbeidsongeschikt zijn" als we willen mierenneuken).

JPV

#89 , 23 dec 2011 14:16

dat zei ik ook niet.

Indien men arbeidsongeschikt is, heeft men minstens 66% invaliditeit.
fout. Ik was in oktober (minstens) 66% arbeidsongeschikt voor 2 dagen, maar op geen enkel moment invalide volgens de ziektewetgeving/FOD sociale zekerheid.

Mariette

#90 , 23 dec 2011 16:49

fout. Ik was in oktober (minstens) 66% arbeidsongeschikt voor 2 dagen, maar op geen enkel moment invalide volgens de ziektewetgeving/FOD sociale zekerheid.
ja, we blijven zo paard en kar verwisselen.

A. je wordt ziek EN KRIJGT VIA DE ZIEKENKAS EEN VERVANGINGSINKOMEN (na de standaard wachtperiode van één maand voor bedienden en 14 dagen of zoiets voor arbeiders)

B. je geneest niet (je wordt ongeveer maandelijks gecontroleerd door de controle-arts)

C. na één jaar ga je van uw ziekteverzekering over naar het RIZIV
D. je wordt daar gecontroleerd door een vierschaar aan artsen en psychologen

E. ofwel verklaren zij je 66% invalide met arbeidsongeschiktheid als gevolg
F. ofwel willen ze dat je nog verdere onderzoeken laat uitvoeren
E. aan de hand van de resultaten van die verdere onderzoeken wordt dan beslist of je nog wel kan gaan werken, ofwel arbeidsongeschikt blijft EN JE VERVANGINGSINKOMEN BLIJFT BEHOUDEN

F. indien men beslist dat je wel kan gaan werken, ga je ofwel terug naar je eigen job/werkgever (evtl. aangepast werk), of indien geen werk meer, zal je je moeten laten inschrijven bij RVA vermoed ik (ben daar niet volledig van op de hoogte).
Je kan die beslissing wel aanvechten maar dit duurt minstens twee jaar, ondertussen ben je afhankelijk van werkloosheidsuitkeringen.

G. indien men beslist dat je weldegelijk arbeidsongeschikt bent, ontvang je het vervangingsinkomen gebaseerd op je laatste loon maar je wordt wel nog regelmatig (jaarlijks/vijfjaarlijks) gecontroleerd.

Buiten de gezinssituatie (gehuwd/samenwonend, alleenstaand, met personen ten laste) waarbij verschillende % van je laatste loon worden gehanteerd, blijft men dus het % van het laatste loon behouden, of de persoon met wie je samenwoont nu zelfstandige is of werknemer maakt daarbij niks uit.

Voor zelfstandigen die arbeidsongeschikt worden heb ik geen idee hoe het werkt.

Terug naar “Andere”