fout. Ik was in oktober (minstens) 66% arbeidsongeschikt voor 2 dagen, maar op geen enkel moment invalide volgens de ziektewetgeving/FOD sociale zekerheid.
ja, we blijven zo paard en kar verwisselen.
A. je wordt ziek EN KRIJGT VIA DE ZIEKENKAS EEN VERVANGINGSINKOMEN (na de standaard wachtperiode van één maand voor bedienden en 14 dagen of zoiets voor arbeiders)
B. je geneest niet (je wordt ongeveer maandelijks gecontroleerd door de controle-arts)
C. na één jaar ga je van uw ziekteverzekering over naar het RIZIV
D. je wordt daar gecontroleerd door een vierschaar aan artsen en psychologen
E. ofwel verklaren zij je 66% invalide met arbeidsongeschiktheid als gevolg
F. ofwel willen ze dat je nog verdere onderzoeken laat uitvoeren
E. aan de hand van de resultaten van die verdere onderzoeken wordt dan beslist of je nog wel kan gaan werken, ofwel arbeidsongeschikt blijft EN JE VERVANGINGSINKOMEN BLIJFT BEHOUDEN
F. indien men beslist dat je wel kan gaan werken, ga je ofwel terug naar je eigen job/werkgever (evtl. aangepast werk), of indien geen werk meer, zal je je moeten laten inschrijven bij RVA vermoed ik (ben daar niet volledig van op de hoogte).
Je kan die beslissing wel aanvechten maar dit duurt minstens twee jaar, ondertussen ben je afhankelijk van werkloosheidsuitkeringen.
G. indien men beslist dat je weldegelijk arbeidsongeschikt bent, ontvang je het vervangingsinkomen gebaseerd op je laatste loon maar je wordt wel nog regelmatig (jaarlijks/vijfjaarlijks) gecontroleerd.
Buiten de gezinssituatie (gehuwd/samenwonend, alleenstaand, met personen ten laste) waarbij verschillende % van je laatste loon worden gehanteerd, blijft men dus het % van het laatste loon behouden, of de persoon met wie je samenwoont nu zelfstandige is of werknemer maakt daarbij niks uit.
Voor zelfstandigen die arbeidsongeschikt worden heb ik geen idee hoe het werkt.