IVT/IT en RVAuitkering.

bonoboo
Topic Starter

Re: IVT/IT en RVAuitkering.

#61 , 13 dec 2011 12:35

@JPV en 1207

IVT/IT hangt inderdaad niet af van schrapping bij RVA. Indien de IVT/IT hoger ligt dan RVAuitkering, dan zal FOD bijpassen. Ik wacht momenteel op de berekening FOD.

Mijn dop is laagste mogelijke uitkering: forfaitair bedrag.

Momenteel stuurt niemand mij naar mutualiteit.
De vraag was enkel of FOD, vooraleer ik uitkering van hen kan krijgen, eist dat ik eerst onderzoek of mutualiteit iets betaalt.

JPV had hogerop gepost:
§ 2. De persoon met een handicap en de persoon met wie hij een huishouden vormt, moeten hun rechten laten gelden :
1° op de uitkeringen en vergoedingen waarop hij aanspraak kan maken krachtens een andere Belgische of buitenlandse wetgeving of krachtens de regels van toepassing op het personeel van een internationale openbare instelling, en die hun grond vinden in een beperking van het verdienvermogen, in een gebrek aan of vermindering van de zelfredzaamheid of in de artikelen 1382 en volgende van het Burgerlijk Wetboek betreffende de burgerlijke aansprakelijkheid;
2° op sociale uitkeringen inzake ziekte en invaliditeit, werkloosheid, arbeidsongevallen, beroepsziekten, rust- en overlevingspensioenen, de inkomensgarantie voor ouderen en het gewaarborgd inkomen voor bejaarden.
Ik veronderstel dat Mutualiteit valt onder sociale uitkering.
Hoe moet ik weten dat ik eerst bij mutualiteit moet gaan, of naar VDAB (in de veronderstelling dat ik nog niet op RVA/VDAB zou zitten)? Gaat FOD mij een lijst sturen waar ik eerst moet gaan aanbellen vooraleer zij iets willen betalen, en hen vervolgens ingevuld moet terugsturen waarop ik in eer en geweten onderteken deze instanties heb gecontacteerd voor mogelijke uitkeringen? Ik heb nog nergens van FOD iets in die zin ontvangen.

Of kan ik gewoon nergens aanbellen (en desnoods mij bij RVA laten schrappen omdat ik nog zieker zal worden als ik in GTB beland) en aan FOD mijn volledige IVT/IT opeisen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#62 , 13 dec 2011 13:16

je moet eerst je rechten uitputten en daarvan indien gevraagd het bewijs geven. Als, bij de aanvraag van IVT/IT zou blijven dat je bewust daar geen aanvraag op gedaan hebt, kan men je voor dat bedrag weigeren. Bij mijn weten is er geen standaardvraag naar de bewijzen, maar kan dit wel gebeuren.

Je moet doen wat je zelf denkt: indien je je niet arbeidsgeschikt acht, moet je naar de mutualiteit met een vertrouwelijk (attest van je behandelend geneesheer) en dit indienen. Voel je je wél arbeidsgeschikt, dan ga je bij de RVA.

bonoboo
Topic Starter

#63 , 13 dec 2011 16:32

Ik ontvang momenteel een werkloosheidsuitkering van RVA. Heb aanvraag ingediend voor IVT en IT bij FOD en deze hebben dit medisch goedgekeurd. Momenteel wacht ik op financiële goedkeuring.
Ondertussen vraagje:
Gaat IVT mijn RVA uitkeringen 'vervangen' (en ik sta vanaf dan dus niet meer als werkloze bij RVA), of gaat FOD mijn IVT bepalen en daarvan uitkeringen van RVA aftrekken en enkel het verschil betalen (en ik blijf ingeschrevene werkzoekende bij RVA/VDAB, desnoods naar GTB?)
Ik heb na hééééél veel geduld dan toch telefonisch contact gehad met FOD.
FOD zal uitkering betalen rekening houdend met RVA uitkering. Bijpassen indien RVA lager dan FOD berekening.
FOD zal mij niet automatisch schrappen bij RVA.
Wat RVA aanvangt met FOD evaluatie interesseert hen niet.
FOD kijkt eigenlijhk enkel naar bedragen inkomsten.
FOD weet via belastingdienst wel of iemand van mutualiteit of RVA uitkering ontvangt, maar... weet niet als iemand géén inkomsten van mutualiteit of RVA ontvangt of hij al dan niet bij mutualiteit of RVA heeft aangebeld! Daar is geen automatische controle op. FOD geeft toe dat dit een minpunt is in het systeem.
Ik veronderstel dat bij de meerderheid die RVA of mutualiteit trekken de bedragen sowieso hoger zijn dan FOD, dus iemand die recht heeft op RVA en/of mutualiteit zou daar wel eerst zijn gaan aankloppen... Helaas is dit voor mij niet het geval aangezien ik bij RVA met forfaitair minimum vermoedelijk lager dan FOD berekening kom.

Reclame

bonoboo
Topic Starter

#64 , 13 dec 2011 16:36

je moet eerst je rechten uitputten en daarvan indien gevraagd het bewijs geven. Als, bij de aanvraag van IVT/IT zou blijven dat je bewust daar geen aanvraag op gedaan hebt, kan men je voor dat bedrag weigeren. Bij mijn weten is er geen standaardvraag naar de bewijzen, maar kan dit wel gebeuren.
Het is ook niet omdat ik er recht op heb dat het mijn plicht is...
Trouwens, hoe kan ik nu mijn rechten uitputten als FOD mij niet wijst op welke 'rechten' of 'plichten' ik eerst moet aanboren?

JPV

#65 , 13 dec 2011 18:44

Elke belg wordt geacht de wet te kennen. De wet zegt:
§ 2. De persoon met een handicap en de persoon met wie hij een huishouden vormt, moeten hun rechten laten gelden :
1° op de uitkeringen en vergoedingen waarop hij aanspraak kan maken krachtens een andere Belgische of buitenlandse wetgeving of krachtens de regels van toepassing op het personeel van een internationale openbare instelling, en die hun grond vinden in een beperking van het verdienvermogen, in een gebrek aan of vermindering van de zelfredzaamheid of in de artikelen 1382 en volgende van het Burgerlijk Wetboek betreffende de burgerlijke aansprakelijkheid;
op sociale uitkeringen inzake ziekte en invaliditeit, werkloosheid, arbeidsongevallen, beroepsziekten, rust- en overlevingspensioenen, de inkomensgarantie voor ouderen en het gewaarborgd inkomen voor bejaarden.
Als je zelf niet weet welke rechten je hebt, kan je dit altijd vragen aan een sociaal assistent van de mutualiteit, een vakbondsmedewerker, een medewerker van het FOD, ... de lijst staat trouwens in de wet welke je moet opeisen.

ecvcaute

#66 , 13 dec 2011 20:46

@ bonoboo:

1.Als ik het goed begrijp heb je dus nog altijd geen uitsluitsel of je ook effectief een IVT/IT krijgt. Je zegt wel dat je RVA-uitkering lager ligt dan de grensbedragen die de FOD hanteert, maar hou je daarbij rekening met je gezinssituatie? (alleen wonend resp. samenwonend; waarbij samenwonen dan nog verschilt of je samenwoont met verwant of niet-verwant). Op de site van de FOD vind je de bedragen die van toepassing zijn. Voor iemand die alleen woont (categorie B), is een inkomen van rond de 9000 euro hakbijl voor het recht op Tegemoetkomingen. Voor wie samenwoont met niet-verwant (categorie C) is dat 12.000 euro (gezamenlijk inkomen). Voor wie samenwoont met een verwant (categorie A) is dat 6000 euro. (Bedragen bij benadering).
Recht op een IT is een forfaitair bedrag dat stijgt naarmate je meer punten hebt. Pas vanaf 7 punten is er recht op IT. En wat de inkomsten betreft, geloof ik dat er gekeken wordt naar de inkomsten van het aanslagjaar dat 2 jaar voorafgaat aan het jaar van aanvraag van IVT/IT maar zeker ben ik daar niet van).
Ik voldoe zelf ook aan de medische voorwaarden voor IVT/IT. Maar ik krijg er geen omdat ik samenwoon met mijn moeder. Haar inkomen speelt geen rol. Alleen het mijn telt. En aangezien dat hoger ligt dan 6000 euro heb ik geen enkel recht op Tegemoetkomingen. Zou de regeling zoals ze geldt tav. de huishoudens (categorie C; niet-verwante samenwoners) op mijn situatie van toepassing zijn, zou ik recht hebben op IT maar niet op IVT.

2. Ik vind dat je een nogal zwart-wit beeld hebt van GTB. Ik heb het traject ook doorlopen en 'dozen plooien' in een beschutte werkplaats, is zeker niet de ultieme bestemming voor iedereen. Een mogelijke uitkomst is bv. ook 'niet-toeleidbaar'. Ik vermoed dat dit erop neerkomt dat je 'geparkeerd wordt' zoals ik hier op dit forum soms lees.
Verder begeleidt GTB je ook 'administratief'. Ik bedoel daarmee dat het via GTB geweest is dat ik weet kreeg van een IVT/IT en de mogelijkheid bij de RVA een aanvraag in te dienen tot erkenning van 33% arbeidsongeschiktheid. Het gevolg daarvan was dat de RVA-uitkering niet tot het forfaitaire minimum daalde maar bevroren werd tot het niveau van de 2de periode.

Ik geef je dit alles mee ter informatie. Doe er eventueel je voordeel mee. En wat betreft de impact van autisme op beroep, zou ik zeggen surf eens of er geen fora zijn (zoals dit maar dan) over autisme. Je zal waarschijnlijk niet de enige zijn die een arbeidshandicap heeft tgv. autisme. Ikzelf heb te kampen met MS en er is een MS-forum dat ik geregeld bezoek omdat ik daar soms interessant tips vind.

bonoboo
Topic Starter

#67 , 13 dec 2011 22:23

@Ecvcaute
1. Ik heb inderdaad nog geen uitsluistsel.
Wat ik eigenaardig vind: jij hebt recht op IVT/IT maar door jouw inkomen kan je er dus geen gebruik van maken. Waarom het je dan IVT/IT aangevraagd? Ik heb IVT/IT aangevraagd omdat ik (volgens mijn berekeningen, maar die zijn niet noodzakeijk correct) vermoed dat ik er baat bij heb. Ik hoop het, want anders zou die ganse procedure wat zinloos zijn geweest.

2. Kort gezegd: op basis met mijn ervaring met VDAB heb ik geen reden om echt hoopvol te zijn op een aangename GTB begeleiding. Ik zie het echt niet zitten. Maar het zijn mogelijk maar vooroordelen. We zien wel vermits ik er wel doorheen zal moeten.

3. Wat autismebegeleiding betreft heb ik reeds de nodige hulp en informatie . Het blijft echter moeilijk in de praktijk.

1207

#68 , 13 dec 2011 23:33

@Ecvcaute
1. Ik heb inderdaad nog geen uitsluistsel.
Wat ik eigenaardig vind: jij hebt recht op IVT/IT maar door jouw inkomen kan je er dus geen gebruik van maken. Waarom het je dan IVT/IT aangevraagd
1. IVT/It is een vangnet. ligt je inkomen te hoog krijg je uiteraard niets. je hebt er uiteraard recht op moest je inkomen zakken of compleet wegvallen.
verdien je vandaag teveel is het nog steeds voordelig om je erkenning aan te vragen voor je handicap.
toekenning IVT/IT geeft naast het financiële ook recht op een hele reeks andere voordelen: telefoon/gas/electriceit/lagere belastingsvoeten/water/gratis lijn/kortingen nmbs/verhoogde terugbetaling ziekenfonds/...

berekening IVT/IT is wiskunde
geef me je inkomen, categorie, gezinssamenstelling en ik vertel je wat je krijgt (pm desnoods)

ecvcaute

#69 , 13 dec 2011 23:47

Wat de IVT/IT betreft zijn er twee luiken, een medisch en een administratief. Het medische luik omvat het bezoek aan de arts die je toestand beoordeelt en een aantal punten toekent. Dat luik heb je blijkbaar achter de rug. Dan volgt het administratief luik. Dat is een inkomensonderzoek. Afhankelijk van de gezinssituatie(categorie A, B of C) worden één of meerdere inkomens in rekening gebracht. Ligt het berekende inkomen hoger dan het grensbedrag voor je categorie dan heb je geen recht op Tegemoetkomingen. Ligt het inkomen lager dan het grensbedrag dan heb je recht op het verschil tussen je inkomen en het grensbedrag. Behoor je bv. tot categorie A en bedraagt je inkomen 4800 euro dan heb je recht op 6100 - 4800 = 1300 euro aan IVT (ervan uitgaande dat het grensbedrag voor categorie A 6100 euro is). De IT is dan forfaitair afhankelijk van het aantal punten. Heb je daarentegen een inkomen van 7000 euro en behoor je tot categorie A dan heb je noch IVT noch IT (zelfs al heb je het maximum aan punten).

Ik heb een eerste keer een aanvraag voor IVT/IT ingediend in 2005. Een tweede keer in 2008. Telkens met het resultaat dat ik wel voldoe aan de medische voorwaarden. Doordat ik samenwoon met mijn moeder geldt voor mij het grensbedrag van categorie A. Aangezien mijn werkloosheidsuitkering hoger ligt dan dat bedrag heb ik geen recht op Tegemoetkomingen. Ik heb dus geen recht op Tegemoetkomingen om administratieve reden (een inkomen hoger dan het grensbedrag voor mijn categorie).

Ik heb pas inzicht gekregen in de procedure en de regels van de IVT/IT door ze zelf te doorlopen. Vooraf leek het ook voor GTB een uitgemaakte zaak dat ik wel recht op Tegemoetkomingen had.

Eén en ander vind je op de website van de FOD Sociale Zekerheid, meer bepaald onder Directie Generaal Personen met een Handicap.

Laat ons eventueel weten hoe de zaak uiteindelijk evolueert. Als ik denk nog iets relevants te kunnen toevoegen zal ik dat zeker doen.

ecvcaute

#70 , 14 dec 2011 18:21

Vraagje aan 1207 betreffende artikel 7, §1 van de wet van 27 februari 1987.

Dat artikel luidt als volgt:

'De in artikel 1 bedoelde tegemoetkomingen kunnen enkel toegekend worden indien het bedrag van het inkomen van de persoon met een handicap en het bedrag van het inkomen van de persoon met wie hij een huishouden vormt, het in artikel 6 bedoelde bedrag van de tegemoetkomingen niet overschrijdt.'

Als ik dit artikel lees begrijp ik dat dat er moet gekeken worden naar twee bedragen en nog wel apart, dat van de gehandicapte en dat van de persoon met wie hij een huishouden vormt. Het recht op Tegemoetkomingen zou in die lezing vervallen als één van de bedragen van het inkomen het grensbedrag voor categorie C overschrijdt. Ik heb al een procedure bij de Arbeidsrechtbank achter de rug wegens vermeende discriminatie tussen huishoudens en de gehandicapte die samenwoont met een verwant (verschillende inkomsten die in aanmerking genomen worden; verschil in grensbedragen). In mijn verzoekschrift heb ik de lezing van apart te bekijken inkomens naar voor gebracht en de Arbeidsrechtbank heeft daar niet de opmerking bij gemaakt dat die lezing verkeerd is. In contacten met de mutualiteit zegt men mij dat de wettekst doelt op het gezamenlijk inkomen van beide partners. Ik heb deze vraag ook gesteld aan staatssecretaris Delizée maar een antwoord daarop blijft ondanks herhaling al maanden uit.

De vraag is dus wanneer het recht op Tegemoetkomingen vervalt: (gegeven dat A = inkomen gehandicapte is en B dat van de persoon met wie hij een huishouden vormt)

1. (A+B)>grensbedrag van ongeveer 12000 euro voor categorie C

2. Of A>grensbedrag van ongeveer 12000 euro voor categorie C
of B >grensbedrag van ongeveer 12000 euro voor categorie C
of zowel A als B>grensbedrag van ongeveer 12000 euro voor categorie C.

In mijn verzoekschrift ben ik uitgegaan van 2. en de rechtbank heeft daar geen opmerkingen over gemaakt. De mutualiteit zegt dat lezing 1. de juiste is. Iemand uitsluitsel?

Sam8074

#71 , 15 dec 2011 09:19

Het is ook niet omdat ik er recht op heb dat het mijn plicht is...
Trouwens, hoe kan ik nu mijn rechten uitputten als FOD mij niet wijst op welke 'rechten' of 'plichten' ik eerst moet aanboren?
Ik zit een beetje in dezelfde situatie (al heb ik een wachtuitkering en IVT/IT). Heb daar zelf geen problemen mee ondervonden.
Na de medische controle (jaren geleden) volgde na enkele maanden (drie à vier in mijn geval) een administratieve berekening van de uiteindelijke IVT/IT. Nog een paar maand later volgt een eerste storting (eventueel samen met een administratieve tegemoetkoming wegens te late afhandeling dossier). Na vijf jaar is die administratieve berekening herhaald (in functie van veranderde rva-uitkering).

Als persoon met een handicap wordt je verondersteld je daar niet mee bezig te houden, is mij gezegd.

Ik ben wel eens naar de sociale dienst van de mutualiteit geweest, daar zeiden ze dat IVT/IT automatisch recht gaf op bepaalde voordelen binnen de mutualiteit maar dat dit automatisch zou meegedeeld worden (via de kruispuntbank). Ik heb wel zelf meegedeeld aan mutualiteit dat ik IVT/IT had.

In de sociale dienst van de mutualiteit hebben ze mij ook verteld dat er ook mensen zijn die invaliditeitsuitkeringen hebben en een IVT/IT hebben. De invaliditeitsuitkeringen zouden op hetzelfde niveau staan als een uitkering van de RVA. Het zijn beiden 'vervangingsinkomens' die op de belastingsaangifte moeten. De IVT/IT daarentegen is een tegemoetkoming van de 'buitengewone sociale zekerheid' bedoeld om de meerkosten van de handicap te recupereren en die moet (nog) niet op de belastingsaangifte. Er gaan stemmen op in de regering om de IVT/IT wel als een inkomen te beschouwen en belastbaar te maken.

Ik was/ben in begeleiding bij GTB, en daar hebben ze mijn IVT/IT gemeld aan RVA. Daar waren geen gevolgen van. Iemand met een IVT/IT kan trouwens ook zonder enig statuut bij GTB verder in begeleiding. Het enige wat telt is dat je arbeidshandicap hebt (IVT/IT-erkenning=automatisch arbeidshandicap) en dat je werkzoekend bent. Werk wordt daarbij verruimd naar alle vormen van werk (vrijwilligerswerk inclusief).

Overigens heb ik ook een erkenning arbeidsongeschiktheid bij de RVA (via de Nationale Administratieve Commissie), waardoor ze mij niet kunnen schorsen (zeggen ze). Het heeft overigens geen zin om geen stempelkaart meer in te dienen, zegt RVA. Dan krijg ik gewoon geen uitkering meer, maar daarmee wordt ik niet geschorst, en na langere tijd doe ik gewoon vrijwillig afstand van mijn recht op uitkering.

Waar ik nu wel benieuwd in ben: als de overheid de wachtuitkering hervormt, en mensen langer dan 3 jaar eraf gooit (ik ben langer dan 3 jaar op wachtuitkering), hoe doen ze dat dan met mensen die zogezegd niet geschorst kunnen worden met een erkenning arbeidsongeschiktheid ? Normaal gezien zou ik dan moeten terugvallen op de IVT/IT. Het zou voor mij geen probleem zijn, ik verlies wel enkele tientallen euro, maar de combinatie RVA/FOD is ook niet ideaal.

1207

#72 , 15 dec 2011 10:13

hallo ecv

je uitgangspunt (2) is correct.
eerst berekent men de inkomsten van de samenwonenden apart en dan telt men alles samen.

het recht op tegemoetkomingen vervalt als dusdanig niet. enkel als je teveel verdient krijg je minder of niets. de bedragen die de FOD soc.zekerheid hanteert zijn bruto jaarbedragen en de grens is 20 000.
Van wat je daarboven verdient wordt ca 45% afgenomen.

louter fictief enkele voorbeelden:
een gehandicapte categorie 3 recht hebbend op zowel IVT als IT
1) alleenstaand zonder inkomen heeft recht op:
IVT = 9000 (770/m)
IT= 6000 ( (500/m)
hij ontvangt dus 1200/m vh FOD om te leven

2) alleenstaand en werkend (25000 bruto)
IVT krijgt hij niet omdat hij werkt
IT heeft hij recht op 6000 maar omdat zijn inkomen >20 000 is zal hij op jaarbasis ca 2200 IT verliezen op de schijf van 5000 (5000-45%).
zijn IT is nog altijd 300 per maand (3800:12)
(dat komt dus bovenop zijn loon)

3) samenwonend en werkend (beide 25 000)
op beiden wordt dezelfde wiskunde toegepast en nadien gewoon samengeteld.
de gehandicapte verliest 2x 2200 op z'n IT.
6000 - 4400 = 1600
1600: 12 maanden = 150/m
(150 boven op z'n loon)

4) werkloze gehandicapte en werkende partner (25 000)
gehandicapte: GEEN IVT omdat hij stempelt. hij heeft maximaal 400/m dop
partner: 20 000 vrij, op schijf van 5000 verliest gehandicapte 2200 IT (zie boven)
Gehandicapte krijgt 700 (400 dop + 300 IT)

ik hoop dat de berekeningswijze nu duidelijk is
ik heb bewust categorie 3 gekozen omdat bij 1 en 2 vaak geen uitbetaling meer volgt (25 000 bruto is gewoon te hoog)

er zijn nog andere voorbeelden denkbaar maar in jouw geval denk ik dat je moeder teveel verdient om nog recht te hebben op IT.
veel rechtbank komt er mi niet aan te pas en voor de FOD sociale zekerheid maakt het niet uit met wie je samenwoont en of je al dan niet getrouwd bent.
wel is het zo, misschien een troost, dat de samenwonende voor een groot deel dezelfde privileges en gunsttarieven als de gehandicapte heeft (ziekenkas, electriciteit, water, gas,...)

ecvcaute

#73 , 15 dec 2011 18:33

@ 1207:

1. Dus: stel dat ik zou samenwonen met een niet-verwante partner en een huishouden vorm. Dan is het zo dat ik recht op IT/IVT zou hebben als na de toepassing van de vrijstellingen op resp. overdrachten van de inkomsten van de partner naar mijn inkomsten (voor zover van toepassing) ik recht zou hebben op IT/IVT als ons beider inkomsten elk apart beneden de grens van ongeveer 12.000 liggen. De uitleg van de mutualiteit dat de zuivere som van de inkomsten beneden het grensbedrag ligt, zou dus niet kloppen.

Ruim gerekend:

Inkomen moeder: pensioen van 14000 euro
Mijn uitkeringen: 8500 euro

1a.Ik behoor nu tot categorie A. Grensbedrag van 6100 euro < mijn 8500 euro geeft geen recht op IVT/IT. Met inkomen moeder wordt geen rekening gehouden omdat ik samenwoon met verwant.

Bij de huidige wetgeving is dit correct maar ik vind ze discriminerend (zie 2.).

1b. Hypothese van huishouden.

tot 20.000 euro vrijstelling op inkomen partner voor IT (Ik geloof KB 2003 om discriminatie op vrijstelling inkomen partner weg te werken tussen categorie 1 en 2 tegenover de hogere categorieën). Geen overdracht naar mijn inkomen.
Voor vrijstelling op inkomen partner voor IVT geldt 3000 euro (geloof ik maar ik weet niet of dat ook geldt voor vervangingsinkomen).

Zou dus recht geven op IT van categorie 2. (en misschien ook IVT voor categorie C).

2. Mijn opmerking mbt. de rechtbank betreft niet de regeling zelf. Dat ik geen recht op IVT/IT heb is correct. Maar het is niet juist dat het geen rol speelt met wie je samenwoont. In de regeling op IVT/IT wordt wat betreft samenwonen een onderscheid gemaakt naar gelang de gehandicapte samenwoont met een verwant tot en met derde graad of niet. Woont de gehandicapte samen met een niet-verwant (het is correct dat de vorm van samenwonen (huwelijk, wettelijk of feitelijk) geen rol speelt)dan gelden de regels van het huishouden (mijn 2de interpretatie; inkomens van de partners volgens de regels die jij meegeeft). Woont hij samen met een verwant tot derde graad dan behoort de gehandicapte tot categorie A en wordt alleen naar zijn inkomen gekeken. Is dat inkomen > 6100 euro dan verliest hij alle recht op IVT/IT. Er wordt ook gesproken van sociale voordelen (sociaal tarief voor gas, electriciteit bv.), maar voor zover ik weet, zijn die gekoppeld aan het effectief ontvangen van een Tegemoetkoming. De respectieve maatschappijen kunnen ook bijkomende eisen inzake gezamenlijk inkomen stellen. Volgens ik hoor is dat de zuivere som van de inkomens zonder meer.

Hoewel ons gezamenlijk inkomen (van moeder en mij nauwelijks 22.000 euro bedraagt) heb ik geen recht op IVT/IT louter en alleen omdat ik samenwoon met een verwant. Zouden de regels van de huishoudens (niet-verwante samenwoners) op mijn situatie van toepassing zijn dan zou ik minstens recht hebben op IT, ze ook effectief krijgen inclusief alle voordelen verbonden aan het krijgen van een Tegemoetkoming.

Ik vind een onderscheid in behandeling van feitelijk voldoende vergelijkbare situaties op een louter formeel criterium van de bloed- of aanverwantschap niet redelijk verantwoordbaar dus discriminerend (cf. art. 10 en 11 Belgische Grondwet). In mijn beroep bij de Arbeidsrechtbank heb ik in dit licht de vraag gesteld naar de verenigbaarheid met het gelijkheidsbeginsel van art. 7,§3 van de wet van 27 februari 1987 op de Tegemoetkomingen aan Gehandicapten. Maar ik heb ongelijk gekregen.

Ik overweeg nu al enige tijd een nieuw beroep bij de Arbeidsrechtbank in te stellen (na nog te doene nieuwe aanvraag voor IVT/IT) maar nu op basis van het EVRM (art. 8 en 14). Dat ik nu kies voor het EVRM heeft ermee te maken dat het verschil in behandeling mede in het KB van 6 juli 1987 zit (en latere KBs). Die KBs kennen voor de IT vrijstellingen toe op het inkomen van de partner die bijna even hoog zijn als het gezamenlijk inkomen van mijn moeder en mij. Het is me evenwel niet duidelijk in hoeverre het Grondwettelijk Hof ook de grondwettelijkheid van KBs kan beoordelen. Voor het EVRM wordt er blijkbaar geen onderscheid gemaakt tussen wet en KB. Het zijn beide regels die de rechten op een bepaalde manier vastleggen. Of een onderscheid in behandeling discriminerend is, moet uitgemaakt worden adhv. een aantal criteria, m.n. vergelijkbare situatie, wettelijk vastgelegd criterium van onderscheid, geoorloofd doel, pertinentie en redelijkheid wat betreft de gevolgen in het licht van het gemaakte onderscheid.

JPV

#74 , 15 dec 2011 19:44

mij lijkt zoiets niet discriminatoir, gezien bloedverwanten verondersteld worden elkaar financieel te steunen (onderhoudsplicht verplicht dit zelfs gedeeltelijk), terwijl niet-verwanten dit niet verondersteld worden door de maatschappij.

ecvcaute

#75 , 15 dec 2011 20:35

@ JPV:

We hebben die discussie dit jaar in het lang en het breed gevoerd. En mekaar niet kunnen overtuigen. Ik heb ondertussen één en ander nagelezen in het 'Handboek Discriminatierecht' en het 'Handboek EVRM' en blijf ervan overtuigd dat de regeling discriminatoir is. Vraag blijft alleen hoe ik een rechter daarvan kan overtuigen. Het kader van het Grondwettelijk Gelijkheidsbeginsel is naar ik heb moeten ondervinden (bij mijn rechtsgang begin dit jaar) mogelijks niet het juiste. Ondertussen heeft België ook het VN-verdrag voor rechten van gehandicapten ondertekend en is het CGKR bevoegd voor de opvolging van dit verdrag. Misschien dat het CGKR zich nu wel bevoegd acht om mij raad of hulp te verschaffen. Volgens de Discriminatiewet achtte het CGKR zich (terecht denk ik) niet bevoegd.
En wat betreft de onderhoudsverplichtingen tussen verwanten. Ook het huwelijk en de feitelijke samenwoning kennen onderhoudsverplichtingen (cf. BW). Bovendien ontstaan die in de 2 laatste gevallen louter door troetreding tot het instituut huwelijk of door het aangaan van een wettelijke samenwoonst. Die verplichtingen bestaan slechts naar verhouding tot het vermogen van de partners. Onderhoudsverplichtingen tussen verwanten zijn gekoppeld aan behoeftigheid. En ik vraag me af of de maatschappij wel wil dat een niet-noodzakelijk vermogend familielid met zijn beperkte middelen integraal moet opdraaien voor de extra kosten van ziekte en handicap voor een ziek familielid? Eerlijker lijkt me dat in alle gevallen van samenwonen van twee personen dezelfde inkomens en dezelfde inkomensgrenzen zouden van toepassing zijn (dus de regeling voor de huishoudens zou op dezelfde wijze moeten gelden voor samenwonende verwanten). Ironisch zijn het nu de huishoudens die zich gediscrimineerd voelen inzake IVT/IT omdat voor de samenwonende verwanten geen rekening gehouden wordt met het inkomen van de partner. Ze vergeten dan wel dat voor de IT de vrijstelling op het inkomen van de partner in hun geval (de huishoudens) bijna zo hoog is als het gezamenlijke inkomen van samenwoners die het met een gemiddeld vervangingsinkomen moeten stellen. En dat voor een regeling die beoogt de negatieve impact van ziekte op inkomen te milderen!

@sam8074:

De vraag wat er gaat gebeuren met 'zittende' werklozen en zieken die volgens de nieuwe regeling hun recht op stempelgeld verliezen of aanzienlijk beperkt zien, lijkt me inderdaad pertinent. Iemand enig idee wat er zal gebeuren?

Terug naar “Andere”