IVT/IT hangt inderdaad niet af van schrapping bij RVA. Indien de IVT/IT hoger ligt dan RVAuitkering, dan zal FOD bijpassen. Ik wacht momenteel op de berekening FOD.
Mijn dop is laagste mogelijke uitkering: forfaitair bedrag.
Momenteel stuurt niemand mij naar mutualiteit.
De vraag was enkel of FOD, vooraleer ik uitkering van hen kan krijgen, eist dat ik eerst onderzoek of mutualiteit iets betaalt.
JPV had hogerop gepost:
Ik veronderstel dat Mutualiteit valt onder sociale uitkering.§ 2. De persoon met een handicap en de persoon met wie hij een huishouden vormt, moeten hun rechten laten gelden :
1° op de uitkeringen en vergoedingen waarop hij aanspraak kan maken krachtens een andere Belgische of buitenlandse wetgeving of krachtens de regels van toepassing op het personeel van een internationale openbare instelling, en die hun grond vinden in een beperking van het verdienvermogen, in een gebrek aan of vermindering van de zelfredzaamheid of in de artikelen 1382 en volgende van het Burgerlijk Wetboek betreffende de burgerlijke aansprakelijkheid;
2° op sociale uitkeringen inzake ziekte en invaliditeit, werkloosheid, arbeidsongevallen, beroepsziekten, rust- en overlevingspensioenen, de inkomensgarantie voor ouderen en het gewaarborgd inkomen voor bejaarden.
Hoe moet ik weten dat ik eerst bij mutualiteit moet gaan, of naar VDAB (in de veronderstelling dat ik nog niet op RVA/VDAB zou zitten)? Gaat FOD mij een lijst sturen waar ik eerst moet gaan aanbellen vooraleer zij iets willen betalen, en hen vervolgens ingevuld moet terugsturen waarop ik in eer en geweten onderteken deze instanties heb gecontacteerd voor mogelijke uitkeringen? Ik heb nog nergens van FOD iets in die zin ontvangen.
Of kan ik gewoon nergens aanbellen (en desnoods mij bij RVA laten schrappen omdat ik nog zieker zal worden als ik in GTB beland) en aan FOD mijn volledige IVT/IT opeisen?