Het onderscheid tussen ziekte en handicap ligt imho niet op die kenmerken. Er zijn tientallen ziektes die niet genezen kunnen worden (bvb aids als populairste). Nu, da's off topic, maar ik zou autisme ook niet als een ziekte beschouwen, gezien je geen externe oorzaak hebt die zorgt voor de ziekte.
Als de analyse van de persoonlijkheid reeds uitgebreid door een psycholoog is gevoerd en daar uitgebreide verslagen van bestaan, kan dit relatief vlot gaan. Ik zie geen reden waarom zowel de RVA als de mutualiteit je niet direct zouden volledig kunnen uitsluiten.
U niet, maar VDAB misschien wel hé? Bijvoorbeeld omdat sommige autisen desnoods nog wel kartonnen dozen kunnen vouwen (wat inderdaad het geval is)?
Tenzij de autist zelf zegt: ik wil dit niet??
VDAB volgt dan zomaar wat de 'werkloze' zegt?
(Nu ja, -dit nu even off topic- het is dikwijls ook voor een 'normale' werkloze een discussiepunt wat een 'passende werkaanbieding' wel of niet is... Die stress heb ik al moeten doorlopen...)
U kan gerust een onderzoek bij de RVA-geneesheer vragen via uw vakbond/hulpkas, idem bij de mutualiteit (voor de adviserend geneesheer).
Wel ja, daar draait het dus vermoedelijk op uit en dan maar afwachten waar dit toe leidt. 'Gerust' is wel wat veel gezegd..., als het te moeilijk wordt leidt het tot depressie!