weduwepensioen

lambik
Topic Starter

weduwepensioen

#1 , 02 apr 2008 11:37

Mijn echtgenote is niet belgisch en leeft in het buitenland, heeft zij recht aan een weduwepensioen wanneer ik kom te overlijden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 03 apr 2008 20:55

Geachte',

Indien u een tewerkstelling bewijst in België, heeft uw echtgenote bij uw overlijden recht op een overlevingspensioen zolang zij voldoet aan de voorwaarden van duur huwelijk, leeftijd en betalingsvoorwaarden, ongeacht haar nationaliteit en ongeacht haar woonplaats.

Ik meen u zo voldoende te hebben ingelicht.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

lambik
Topic Starter

#3 , 04 apr 2008 02:59

Geachte Mathieu Rutten,
Bedankt voor de inlichting.
Groetjes,
Lambik

Reclame

j.demoor

#4 , 04 apr 2008 11:08

Ik ga ervan uit dat het om een werknemerspensioen gaat.

“Art.65.De verplichting van in België te verblijven is niet vereist vanwege de Belgische onderdanen, de staatlozen en de erkende vluchtelingen als bedoeld in de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied , het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, begunstigd met de prestaties waarin bij het koninklijk besluit nr 50 of bij de wet van 20 juli 1990 is voorzien of bij het koninklijk besluit van 23 december 1996.De verplichting om in België te verblijven is evenmin vereist vanwege de personen, als bedoeld in artikel 4, 2°, van het koninklijk besluit van 6 december 1955 betreffende het verblijf in België van zekere bevoorrechte vreemdelingen, begunstigd met de prestaties waarin bij het koninklijk besluit nr. 50 of bij de wet van 20 juli 1990 of bij het koninklijk besluit van 23 december 1996 is voorzien...De gerechtigde op prestaties die het Rijk verlaat is verplicht binnen de maand van zijn vertrek,de Minister die de pensioenen onder zijn bevoegdheid heeft daarvan in te lichten en de voorziene duur van zijn verplaatsing te vermelden, alsook, indien deze langer is dan één maand, de reden ervan.De Minister die de pensioenen onder zijn bevoegdheid heeft kan de gerechtigde op prestaties waarin bij het koninklijk besluit nr 50 en bij de wet van 20 juli 1990 en bij het koninklijk besluit van 23 december 1996 is voorzien, toelating verlenen tot een verblijf in het buitenland voor een periode langer dan één maand, wanneer bijzondere omstandigheden een verblijf van zulke duur wettigen.(21 DECEMBER 1967. _ Koninklijk besluit tot vaststelling van het algemeen reglement betreffende het rust- en overlevingspensioen voor werknemers).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

lambik
Topic Starter

#5 , 05 apr 2008 03:37

J.Demoor bedankt voor de link.
Lambik

Terug naar “Pensioenen”