hoeveel pensioen voor mij?

dajuna
Topic Starter

hoeveel pensioen voor mij?

#1 , 24 jan 2008 00:03

Ik zit met een vraag naar de toekomst toe,ik ben bijna 57 jaar en binnekort gescheiden van mijn man na 37 jaar huwelijk .
Nu heb ik vernomen dat ik als ik op pensioen ga 37/45 van mijn ex zijn pensioen trek,hoe word dat berekend stel dat mijn ex 1250 € pensioen trekt ,hoeveel trek ik dan,ik ben altijd huisvrouw geweest en ben nu deeltijds beginnen te werken en zal dit moeten doen tot mijn 65 jaar.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 25 jan 2008 11:26

Ik ga ervan uit dat het om een werknemerspensioen gaat.

“Art.76.Het rustpensioen van de in artikel 75 beoogde personen wordt verworven onder dezelfde voorwaarden alsof de gescheiden echtgenoot zelf een activiteit als werknemer zou hebben uitgeoefend tijdens de duur van zijn huwelijk met de gewezen echtgenoot...“(21 DECEMBER 1967. _ Koninklijk besluit tot vaststelling van het algemeen reglement betreffende het rust- en overlevingspensioen voor werknemers).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Mathieu Rutten

#3 , 03 feb 2008 19:51

Geachte,

De loopbaan wordt beperkt tot de jaren huwelijk.
De werkelijke, fictieve of forfaitaire lonen, van de gewezen echtgeno(o)t(e) worden met 62,5% vermenigvuldigd. Voor de jaren waarvoor betrokkene zelf aanspraak maakt op een eigen rustpensioen als werknemer worden die lonen, na voornoemde vermenigvuldiging, nog met de eigen lonen verminderd.
De aldus vastgestelde lonen worden voor 60% in aanmerking genomen (berekening als alleenstaande).
U kan voor 65 jaar enkel een rustpensioen bekomen, indien u een eigen arbeidsverleden van minstens 35 jaar bewijst. Opgelet, indien uw echtgenoot als grensarbeider in Nederland gewerkt heeft, dan ligt de situatie anders.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

dajuna
Topic Starter

#4 , 04 mar 2008 00:26

Nu met de nieuwe echtscheidingswet zou mijn ex mij 37 jaar onderhoudsgeld moeten betalen daar ons huwelijk zo lang geduurd heeft,maar hoe zit het dan met het pensioen ,krijg ik dat boven op mijn pensioen of word dat van mij pesioen afgetrokken?

Mathieu Rutten

#5 , 04 mar 2008 20:00

Geachte,

De pensioenwetgeving en de wetgeving op de onderhoudsgelden, echtscheidingswet zijn 2 heel verschillende zaken en staan los van mekaar. Het toegekende onderhoudsgeld heeft geen invloed op het pensioenbedrag. Ik kan me echter wel best voorstellen dat een rechter wel rekening houdt met het toegekende pensioen wettige scheiding en eventueel eigen loopbaan bij de bepaling van de hoogte van de onderhoudsuitkering. Persoonlijk lijkt me dit ook niet meer dan logisch.

Ik meen u zo voldoende te hebben ingelicht.

Groetjes,

Thieu Rutten

Terug naar “Pensioenen”