Geachte,
Als je op al die sites kijkt, is het toch wel ingewikkeld om er nog aan uit geraken. Daarom graag een beetje raad of uitleg.
Mijn echtgenoot (geboren in dec.1956) is beginnen werken in de bouw toen hij 15 jaar was, als werknemer. In maar 1988 is hij begonnen als zelfstandige (bouw). Normaal gezien, is hij in 2021 op de pensioengerechtige leeftijd. Dus heeft hij een gemengde loopbaan, van meer dan 45 jaar. Heeft hij dan alleen recht op het wettelijk minimumpensioen ? of komt er nog een ander berekening bij. Hoe zit het juist ineen, en over welk bedrag spreken we dan voor zijn maandelijks netto pensioen. Want met allemaal die breuken is dat toch wel ingewikkeld hé. Hij doet ook aan VAPZ, wordt dat bedrag dan maandelijks uitbetaald of wordt die som ineens uitbetaald als men op pensioen gaat.
Wat mezelf betreft. Ik ben geboren in 1958. Heb gewerkt als bediende van jullie 1977 tot en met december 1985. Omdat ik de administratie enz. doe, werd ik verplicht om sedertdien het max.statuut van meewerkende echtgenote te hebben. Ik zal ,als ik in 2023, 65 jaar wordt niet de 30 jaar hebben van actieve loopbaan. Kan ik dan genieten van een pensioen, terwijl dat toch de bedoeling was, bij meewerkende echtgenote om dat op te bouwen. Ergens heb ik gelezen, dat wanneer men min. 15 jaar kan bewijzen, er toch zoiets is.
Graag een beetje uitleg aub
Groetjes, Gaby