pensioen op 60

Swatje
Topic Starter

pensioen op 60

#1 , 23 okt 2010 21:51

Hallo beste mensen,
Mijn broer wordt volgend jaar 60 jaar.
Zijn loopbaan is begonnen op 14 jaar (dus direct na de lagere school),
hij heeft arbeider geweest in de prive en daarna
zelfstandige (dat is ongeveer evenlang geweest als arbeider)
Hij denkt dat er de eerste jaren vanaf zijn 14e niet meetelen en nog andere jaren ook???
Als hij dus op zijn 60ste gaat over hoeveel jaren gan ze dit pensioen dan berekenen?
Mijn dank en vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 okt 2010 09:38

Ik dacht dat een pensioen altijd op een loopbaan van 45 jaar werd berekend. Bij uw broer is dat dus vanaf de leeftijd van 15 jaar. De bijdragen van dat eerste jaar vallen dus weg. Dat is doorgaans ook de laagste.
Hij zou dus een volledig pensioen trekken.
100 % zeker ben ik echter niet wegens zijn gedeeltelijke loopbaan als zelfstandige.

Mathieu Rutten

#3 , 24 okt 2010 09:59

Geachte,

Uw broer kan vanaf zijn 60ste een recht op rustpensioen openen als hij een loopbaan van minstens 35 jaar bewijst. Gezien hij een gemengde loopbaan bewijst zal hem zowel in het stelsel der werknemers als in het stelsel der zelfstandigen een pensioen toegekend worden in 45ste.
Het rustpensioen als werknemer wordt berekend op basis van de stortingen en/of gelijkgestelde dagen, ingeschreven in de invididuele rekening.
Indien uw broer op 60 jaar een loopbaan van minstens 42 jaar bewijst, zal hem een rustpensioen als zelfstandige toegekend worden zonder vermindering wegens vervroeging, het gaat hier om de samentelling van niet-samenlopende jaren in het stelsel der werknemers en zelfstandigen. Voor wat zijn loopbaan als zelfstandige betreft, worden de jaren in aanmerking genomen waarvoor bijdragen werden gestort met recht op pensioen.

Ik meen u zo voldoende te hebben ingelicht.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Reclame

Swatje
Topic Starter

#4 , 24 okt 2010 11:03

beste Mathieu, veel dank, maar kunt u even verduidelijken vanaf "indien uw broer op 60 jaar...." daar spreekt u alleen over zelfstandige ??
alvast mijn dank en groeten

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 24 okt 2010 11:08

Als een zelfstandige voor zijn 65 jaar met pensioen gaat wordt zijn zelfstandigenpensioen verminderd.
Maar blijkbaar doen ze dat niet op voorwaarde dat de totale loopbaan minstens 42 jaar bedraagt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mathieu Rutten

#6 , 24 okt 2010 11:20

Geachte,

Indien ik spreek over 60 jaar, dan doel ik op een pensioen zowel in het stelsel der werknemers als het stelsel der zelfstandigen. Ik heb hier zelfstandige speciaal in de verf gezet, gezien op de rustpensioenen werknemers geen vermindering wegens vervroeging wordt toegepast en in het stelsel der zelfstandigen wel, indien men geen 42 jaar loopbaan bewijst.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundig.

Swatje
Topic Starter

#7 , 24 okt 2010 12:27

Okido, veel dank
vriendelijke groeten

Terug naar “Pensioenen”