#2 , 03 mar 2010 14:51
Uit GVA
Eind 2008 heb ik mijn groepsverzekering ontvangen. Van het brutobedrag werden een solidariteitsbijdrage en een RIZIV-bijdrage afgehouden, evenals 16,66% liberatoire belasting. Moet ik nog iets aangeven nu?
Bij de uitkering van een groepsverzekering op de pensioenleeftijd worden tal van inhoudingen gedaan. De eerste inhouding van 3,55% gaat naar de RIZIV. De tweede inhouding bedraagt tussen 0% en 2% en is een solidariteitsbijdrage. Het percentage hangt af van het ontvangen kapitaal. Ten slotte wordt bedrijfsvoorheffing ingehouden. Die bedraagt 10% of 16,50%. Op het gewaarborgde gedeelte van uw groepsverzekering dat werd gevormd met de bedragen die u zelf ophoestte, moet u 16,50% betalen voor de opbrengst van de premies die u vóór 1 januari 1993 stortte en 10% voor de latere premies. De winstdeelname die u op de eigen premies kreeg, is daarentegen vrijgesteld. Ten slotte is er het kapitaal dat gevormd werd met bijdragen van de werkgever. Die worden belast tegen 16,50%. Dit laatste kan worden verlaagd naar 10% als de werknemer actief blijft tot zijn 65ste. Ook hier is winstdeelname vrij van belastingen. In de praktijk rekent de fiscus echter niet met 10% of 16,50%, maar met 10,09% en 16,66%. Dat komt omdat hij ook rekening houdt met gemeentelijke opcentiemen. De fiscus hanteert voor alle gemeenten dezelfde percentages. Daarom moet u de ontvangen bedragen achteraf nog opnemen in de aangifte. U kan zich daarvoor baseren op de fiche 281.11 die u krijgt. Dat laat u toe de bedragen naast een bepaalde code over te brengen naar dezelfde code op het aangifteformulier.
Reactie:
U moet ook nog met het volgende rekening houden. Zelf meegemaakt. De afhoudingen is zoals de GvA meld; maar daarna komt de Pensioenkas langs en die zegt: Beste Mijnheer, Mevrouw, u hebt uw volledig bedrag opgevraagd en aan die en die fictieve rente, hebt u dat fictief bedrag aan intresten. Dit bedrag voegen wij bij uw pensioen bij, met als gevolg u krijgt 25,50 of zelfs 100euro pensioen per maand minder. Hoe lang? Een 15jaar.