Hulp van derden

ydundar
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Hulp van derden

#1 , 06 apr 2025 20:34

Beste,
Ik ontvang de arbeidsongeschiktheidsuitkering en de uitkering voor hulp van derden uit België en woon officieel in Oostenrijk.
Ik heb onlangs een fietsongeluk gehad waarbij mijn schouder uit de kom is geraakt en mijn lage rugpijn erger is geworden. Ik ontvang de arbeidsongeschiktheidsuitkering vanwege mijn lage rugproblemen die mijn mobiliteit beperken. Het klinkt misschien contra-intuïtief, maar fietsen is beter te doen dan lopen en daarom heb ik besloten om af en toe te fietsen, want anders zit ik meestal binnen en zoals je je kunt voorstellen is dat erg deprimerend voor me.
Nu heb ik het recht om een schadeclaim in te dienen bij de verzekeringsmaatschappij van de derde partij, aangezien de derde partij schuld had.
Voordat ik deze claim indien, maak ik me zorgen of ik de wet heb overtreden door te fietsen terwijl ik de hulp van derden uitkeringontvang.
Ik zou graag willen weten of het toegestaan is om af en toe te fietsen als men de hulp van derden uitkering ontvangt?

Marcus Aurelius

#2 , 07 apr 2025 22:09

En waarom zou je niet mogen fietsen als je hulp van derden ontvangt? Hulp van derden wil immers niet zeggen dat je volledig afhankelijk van derden bent...Trouwens dat is een in België een onbelastbaar deel van een invaliditeitsuitkering. Als u officieel in Oostenrijk woont, moet je dit uiteraard melden aan je ziekenfonds, doe je dat niet dan pleeg je domiciliefraude. Dit betekent ook dat je belastbaar wordt in je woonland, d.i. Oostenrijk en dan zal je toch wel even naar het belastingverdrag tussen het betaalland(dit is België) en het woonland en dat is Oostenrijk. Dus best even contact opnemen met je ziekenfonds en desgevallend ook met je gemeentebestuur waar je mogelijk nog ingeschreven staat.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

ydundar
Topic Starter

#3 , 08 apr 2025 12:18

Ik ben natuurlijk in Oostenrijk ingeschreven dus geen domiciliefraude.
Ik heb gevraagd of ik mag fietsen omdat ik de wetten niet ken en ik zeker wilde weten of ik dat mag. Dus u zegt dat het in mijn geval ok is om af en toe in mijn stad te fietsen voor korte afstanden?
Alvast bedankt,
Mvg

Reclame

Terug naar “Pensioenen”