Verplichte terugbetaling mutualiteit?

delady
Topic Starter

Verplichte terugbetaling mutualiteit?

#1 , 20 dec 2024 20:08

Als je pensioen goed gekeurd wordt door de mutualiteit, krijg je dan bericht van de dienst "betwiste" zaken?
Pensioen vanaf 1 december, echtgenoot wordt toch nog op 19 december "volle pot" gezinshoofd invaliditeitsuitkering uitbetaald..
Krijg vandaag 20 december 3 brieven van mutualiteit,
17 december van dus de dienst betwiste zaken, 16 december brief goedkeuring verlenging E pathologie en mijn man een brief van...9 december..dat bij verandering gezinstoestand dadelijk melden anders terugbetaling..
..
Nu is het zo dat als de mutualiteit fout uitbetaalt, je niet moet terugbetalen...
Las ik...
Maar alles was doorgegeven bij aanvraag pensioen op 1 NOVEMBER...
Die ook je verzaking invaliditeitsuitkering vanaf 1 december doorsturen.
Alsook op 28 november naar pensioendienst mutualiteit geweest omdat we nog geen enkel formulier van pensioendienst of mutualiteit terugkregen.
Volgens medewerker was dit omdat mijn document +66% nog niet was doorgestuurd naar de pensioendienst en deed dit dan dadelijk vanaf zijn pc en zei dat alles nu in orde was en we niets meer moesten doen, alles zou nu in orde zijn, alsook geschat lager bedrag invaliditeitsuitkering dat mijn man zou ontvangen.
Weken geen reactie tot net voor mijn uitbetaling 1e pensioen maar niets van mutualiteit, zag dus op 19 december mijn man teveel uitbetaald, niet als samenwonende en op 20 december,
kreeg ik dus de brief van 17 december goedkeuring pensioen betwiste zaken...
Is dit normaal dat iedereen zijn pensioen goedgekeurd wordt bij mutualiteit via dienst betwiste zaken?
Terwijl er geen communicatie over is?
Alsook raar dat die brief 3 dagen over de post deed terwijl de brief om te melden, veranderen van gezinssituatie er 11 dagen over deed...
Waar ik me nog vragen bij stel..
De brief van betwiste zaken..de handtekening lijkt een kopie van een kopie..maw een horizontale band met donkerder achtergrond waar alleen die handtekening op staat,
De rest van de brief is wit met normale zwarte letters...
Zullen we moeten terugbetalen bij een fout door hun?

Marcus Aurelius
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 dec 2024 21:58

Primo, het pensioen wordt pas betaalbaar gesteld als u verzaakt heeft aan uw uitkering via het zogezegd formulier beroepsactiviteit, digitaal in te vullen op my pension. Als uw pensioen retro-actief ingaat, zal de verzaking ook retro-actief ingaan en zal het pensioen verrekend worden met de ten onrechte uitbetaalde uitkeringen. Een pensioen wordt goedgekeurd door de Federale Pensioendienst, ambtenaar en werknemer of het RSVZ, zelfstandige en niet de mutualiteit. Zij gaan enkel over ziekte- en aansluitend invaliditeitsuitkeringen. Als u invaliditeitsuitkeringen genoot, dus na jaar primaire ongeschiktheid, to je pensioenleeftijd, blijf je invalide erkend voor je fiscale dossier en dit levenslang. Dit wordt aan de pensioendienst via de hiervoor voorziene digitale toepassing op my pension. Er is dan ook helemaal geen sprake van schuld van de mutualiteit en/of de pensioendienst, maar een nalatigheid van uwentwege.De dienst betwiste zaken geeft ten onrechte genoten uitkeringen door aan de Federale Pensoendienst, zodat deze kunnen verrekend worden met de achterstallen pensioen. Als de schuld niet werd ingehouden op de achterstallen pensioen, zal u deze bedragen toch moeten terugbetalen aan de mutualiteit, gezien een pensioen niet cumuleerbaar is met een Belgische invaliditeitsuitkering. Dus ofwel betaalt u invaliditeitsuitkering terug ofwel betaalt u het pensioen terug. Aan u de keuze.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”