Goedemorgen
Ik zit met wat vragen ivm de toekomst van pensioen en dergelijke.
Mijn situatie is zo:
Ik ben een man, beginnen werken voltijds als arbeider na een opleiding hoge school op 20 jarige leeftijd. Dit heb ik gedaan tot ik 30 jaar was. Mijn vrouw zelf werkt ook (als bediende) sinds haar 18 jaar voltijds tot nu (ze is nu 34 jaar). Mijn vrouw was op 30 jarige leeftijd dan in verwachting van ons 2de kindje, en we hadden moeite met telkens ons kindje weg te doen in de opvang en ik wou er zelf voor zorgen. Ik heb dan 5 jaar tijdskrediet voor zorg voor jonge kinderen aangevraagd en dit is goedgekeurd geweest op mijn werk.
Mijn tijdskrediet stopt nu eind dit jaar en aangezien ik en mijn vrouw nu met ons 2 kindjes een mooi goed leven met veel tijd voor elkaar hebben, gaan we dit verder zetten.
Ik heb dus mijn ontslag ingediend bij mijn werkgever en ga dus voltijds huisman worden (dus zonder werkloosheidsuitkering).
Nu stel ik mij juist wat vragen over de toekomst. Ik weet dat ik nu geen pensioenrecht zal opbouwen aangezien ik niet meer op de arbeidsmarkt zit, maar stel dat mijn vrouw bvb zou overlijden als ze 50 jaar is. Dan heb ik geen recht op een overlevingspensioen, want ik ben te jong. En als ik dan terug zou beginnen werken, vrees ik dat ik de tijd niet kan inhalen en te weinig jaren gewerkt zal hebben om een goed pensioen te hebben.
Of krijg ik op mijn eigen wettelijke pensioenleeftijd het verworven pensioenbedrag van mijn vrouw die zij zou gekregen hebben dan (ervan uitgaan dat ze dus van 18 tot 50 jaar zou gewerkt hebben in dit voorbeeld).
Ik hoop dat we ons leven tot ons einde samen kunnen doorbrengen, maar toch voor de gemoedsrust stelden we ons deze vraag.