Weduwepensioen

Philomena
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Weduwepensioen

#1 , 31 okt 2024 13:51

Mijn man is een maand geleden overleden, hij was ambtenaar met ambtenaarspensioen , ikzelf werk nog 32 uur , hoeveel weduwenpensioen zal ik krijgen en wanneer verneem ik daar iets van ? Is nu al meer dan een maand dat mijn dossier lopende is .
En is het aangewezen dat ik beter 24 uur werk ?

Marcus Aurelius
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 okt 2024 17:30

Om recht te hebben op een volledig overlevingspensioen moet u uw activiteit beperken tot de toegelaten grenzen. U mag uw overlevingspensioen gedurende maximum 12 al dan niet opeenvolgende maanden cumuleren me teen vervangingsinkomen. Houd er rekening mee dat uw inkomen uit arbeid zal belast worden. Afhankelijk van de hoogte van uw overlevingspensioen zal u mogelijk een flink bedrag aan belastingen moeten bijbetalen. Overweeg daarom dan ook om desgevallend voorafbetaling van belastingen te doen.
Ik raad u aan om my pension te raadplegen, mogelijk zijn er documenten die nog moeten ingevuld worden.
Als uw man een lokaal ambtenaar was, was hij mogelijk aangesloten bij Ethias en dan moet u contact opnemen met Ethias. Opgelet ingeval van cumulatie met een vervangingsinkomen wordt uw overlevingspensioen herleid tot het basisbedrag IGO.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”