Sociale inhoudingen op uw pensioen KB 11.12.2023

petitnoynoy
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Sociale inhoudingen op uw pensioen KB 11.12.2023

#1 , 08 aug 2024 15:48

Hallo,ik ben met pensioen sinds mei 2024 .Bruto rust pensioen juni (2024) :bruto 2651€ -94,11€ bijdrage ziekte -invaliditeitsverzekering ZIV -53,02€ solidariteitsbijdrage -410,30€ bedrijfsvoorheffing = netto 2093,58€ .In mei 2024 werden mijn groepsverzekeringen AXA en AG insurance uitbetaald .Op beiden heb ik al 35781,39€ belastingen ,RIZIV en solidariteitsbijdrage betaald.Sinds 1 september 2021 ben ik invalide .Mijn vraag is waarom moet ik maandelijks ZIV en solidariteitsbijdrage betalen tot op mijn sterfbed ?Ik betaal al gans mijn leven een ziekenfonds en een hospitalisatieverzekering van AXA nu Interpartner ?
Zijn ze weeral gefixeerd op mijn pensioen spaarplan het welke uitbetaald is en waar Di Rupo halverwege al aan opgesoupeerd had ? Zij beslissen om een maandelijkse fictieve rente te heffen op mijn pensioen kapitaal ……Plus ik ga waarschijnlijk on top of all belastingen betalen op mijn jaarlijks inkomen pensioen ……
147€ (ZIV + solidariteitsbijdrage) maandelijks af aan mijn pensioen x 12 =1764€ platte belasting .
Graag een woordje uitleg of dit het nieuwe normaal is voor mensen die zelf voor hun oude dag gezorgd hebben door middel van groepsverzekering af te sluiten op jeugdige leeftijd via uw werkgever .

Indien ik kosten zou hebben om me de info te verschaffen dan hoor ik het graag .

Reclame