Benoemd ambtenaar en overlevenspensioen?

binneke
Topic Starter

Benoemd ambtenaar en overlevenspensioen?

#1 , 12 jul 2008 19:45

Ik ben 50 jaar en mijn echtgenoot en ik gaan na 22 jaar huwelijk met onderlinge toestemming scheiden.
Ik heb 14 jaar gewerkt en ben nu huisvrouw zonder inkomen en volledig ten laste van mijn echtgenoot waarvoor hij een tegemoetkoming krijgt op zijn loon.
Mijn vraag, mocht mijn ex echtgenoot opnieuw hertrouwen of ik dan ook nog recht heb op een overlevingspensioen na zijn overlijden?
Ik vrees dat ik van die 14 jaar dat ik gewerkt heb niet veel pensioen zal trekken vermits men toch een volledige loopbaan moet gepresteerd hebben.

Bedankt voor uw respons

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 12 jul 2008 22:06

Geachte,

Indien uw ex-echtgenoot komt te overlijden en hij een loopbaan als werknemer of zelfstandige, dus private sector heeft gehad, heeft u geen recht op een overlevingspensioen, doch wel recht op een rustpensioen wettige scheiding voor de jaren dat u geen voordeliger pensioen voor eigen loopbaan kan krijgen, uiteraard beperkt tot de huwelijksjaren en op voorwaarde dat u minstens 35 jaar eigen beroepsverleden bewijst, anders 65 jaar en u voldoet aan de betaalvoorwaarden.
Indien uw ex-echtgenoot komt te overlijden en hij statutair ambtenaar is geweest, heeft u recht op een overlevingspensioen ten laste van de PDOS of de pensioenkas overheid, zolang u niet hertrouwd of niet meer gehuwd bent. U heeft in dat geval geen recht op een rustpensioen wettige scheiding.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

binneke
Topic Starter

#3 , 13 jul 2008 08:56

Bedankt voor uw antwoord, kan U mij aub ook zeggen wanneer mijn ex echtgenoot hertrouwd of ik dan ook nog recht heb op een overlevingspensioen of heeft enkel zijn echtgenote dan recht op zijn pensioen?
Mijn ex echtgenoot is benoemd ambtenaar aan de gemeente.

Alvast bedankt voor uw respons,

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 13 jul 2008 19:07

Geachte,

De uit de echt gescheiden echtgenoot heeft recht op een gedeelte van het overlevingspensioen als hij :
• niet opnieuw gehuwd is vóór het overlijden van de ex-echtgenoot ;
• niet veroordeeld is geweest om zijn ex-echtgenoot naar het leven te hebben gestaan.
In bepaalde gevallen moet een aanvraag worden ingediend.
De oorzaak van de echtscheiding heeft geen weerslag op het recht op het overlevingspensioen van de gescheiden echtgenoot.
De berekening van het overlevingspensioen Het gedeelte van het overlevingspensioen waarop de uit de echt gescheiden echtgenoot recht heeft, wordt vastgesteld op basis van het aantal jaren huwelijk die samenvallen met de loopbaan van de ex-echtgenoot.
Als er bij het overlijden van de ambtenaar gelijktijdig een uit de echt gescheiden echtgenoot én rechthebbende wezen uit een ander huwelijk zijn, wordt het overlevingspensioen verdeeld onder deze twee groepen rechthebbenden.
De uit de echt gescheiden echtgenoot heeft geen recht op het gewaarborgd minimum pensioenbedrag.
De uit de echt gescheiden echtgenoot is jonger dan 45 jaar Zolang de uit de echt gescheiden echtgenoot geen 45 jaar oud is, wordt de betaling van het overlevingspensioen geschorst. Het overlevingspensioen wordt wèl uitbetaald indien hij 66 % blijvend arbeidsongeschikt is of een kind ten
laste heeft.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Terug naar “Pensioenen”