Wettelijk pensioen

AnneliesTOMS
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Wettelijk pensioen

#1 , 28 okt 2024 10:39

Hallo,

Ik heb even een informatieve vraag, daar ik er mij wel zorgen om maak, en op de pensioendienst gewoon niet geholpen wordt.
Kan iedereen hier op het forum zijn wettelijk pensioen al zien? Ik werk reeds 20 jaar (overheid + privé) en kan tot op heden mijn wettelijk pensioen niet raadplegen. Ik ken personen die 1 jaar werken en die het al kunnen zien, dus vraag mij af wat er mis is. Ik stel elk jaar al de vraag aan de pensioendienst en krijg telkens hetzelfde antwoord:

"U vroeg waarom een automatische raming momenteel niet mogelijk is via www.mypension.be. Bepaalde
elementen in uw loopbaan verhinderen momenteel een automatische pensioenberekening. Dit betekent
niet dat er fouten zitten in uw loopbaan of dat er bepaalde elementen ontbreken. U of uw
personeelsdienst hoeven geen stappen te ondernemen.
We stellen momenteel alles in het werk om deze elementen te corrigeren zodat uw raming zo snel mogelijk
beschikbaar is via mypension.be. Bij het corrigeren van deze elementen wordt voorrang gegeven aan
mensen die het dichtst bij hun pensioen staan en meer bepaald aan mensen van 57 jaar en ouder. Wij
vragen u dan ook om het nodige geduld uit te oefenen. Als u uw e-mailadres heeft geregistreerd op
mypension.be, zal u automatisch op de hoogte worden gebracht wanneer uw raming daar beschikbaar is."

Ik ben echter niet van plan om tot mijn 57ste te wachten. Zijn er nog personen met dit 'probleem' of waar kan ik eens terecht voor een 'echt' antwoord zoals een raming.

Groetjes,
Annelies

Marcus Aurelius
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 okt 2024 22:42

Een eerste vraag die zich hier stelt is of de Federale Pensioendienst bevoegd is voor uw ambtenarenpensioen dan wel bv. Ethias, zoals voor vele lokale besturen het geval is. Een tweede vraag is of u gelijktijdig als ambtenaar en privaatrechtelijk pensioen opbouwt, bv. halftijds statutair en halftijds contractueel? Voor wat uw loopbaan ambtenaar betreft, raad ik u aan om capelo te raadplegen tenzij u jaren geleden ambtenaar was en nu enkel privaatrechtelijk bent verzekerd, dan is er vermoedelijk geen capelo opgemaakt.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”