Minimum pensioen, IGO.

invex
Topic Starter

Minimum pensioen, IGO.

#1 , 31 mei 2023 09:44

Na verschillende jobs, werkte ik op mijn 45e als zelfstandig hotel-uitbater. Het hotel werd echter verkocht zonder personeel en ik stond op straat. Men weigerde mij in te schrijven bij de RVA in die tijd. Dat ging toen gewoon niet als zelfstandige. De VDAB schreef me wel in. Ondanks veel en hard zoeken vonden noch VDAB noch ikzelf werk, want te oud!. Ik viel dus overal uit de boot en daarom heb ik nu een pensioentje van 500€ met een IGO van 200€. Ik ben nu goed in de 70 en dat is heel treurig. Geen enkele politieker heeft daar ooit iets voor gedaan. Ik ben nog van de tijd toen een faling een drama was. ALLES werd u gewoon afgenomen. Ik heb twee vrienden die daardoor zelfmoord gepleegd hebben. Mijn leven is hierdoor ook volledig kapot gemaakt. Annelies Verlinden hoor ik dan op TV grootspraak doen zeggende dat alle minimum pensioenen toegekend en in orde zijn. Minimum is toch minimum? Maar weeral niet voor mij.

Thomas Morus
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 mei 2023 13:54

Wat is uw vraag?
Info over IGO vindt u hier: https://www.sfpd.fgov.be/nl/recht-op-pensioen/igo

IGO is geen pensioen....de minister liegt dus niet.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

invex
Topic Starter

#3 , 31 mei 2023 14:23

Dank. Ik weet natuurlijk dat IGO geen pensioen is. Mijn vraag is waarom de zelfstandige nog altijd niet gelijkgeschakeld is met een werknemer in dit geval. In vele andere gevallen en op andere gebieden is dat wel zo. Het is natuurlijk moeilijk voor te stellen, voor iemand die wel in het systeem zit, om meer dan 20 jaar gewerkt te hebben maar eigenlijk op niets aanspraak kunnen of hebben kunnen maken. Daar waar anderen, die nooit iets bijgedragen hebben, heel goed beschermd worden. Iemand die het niet meegemaakt heeft beseft het natuurlijk niet. Al die tijd geen inkomsten en bij de kinderen moeten gaan wonen en eens op pensioen maar 500€ krijgen.........

Reclame

Marcus Aurelius

#4 , 31 mei 2023 23:11

Als u een pensioen ontvangt van 700 euro, igo inbegrepen dan betekent dit concreet dat u nogal wat andere aanrekenbare bestaansmiddelen heeft. Laat ons immers niet uit het oog verliezen dat de IGO geen pensioen is, maar een bijstandsuitkering. Trouwens de zelfstandige geniet dezelfde minimumpensioenvoordelen als een werknemer, je moet natuurlijk wel aan de voorwaarden voldoen van minimum 2/3de loopbaan.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

invex
Topic Starter

#5 , 02 jun 2023 01:50

Dank. Dat weet ik allemaal natuurlijk wel. Ik ben waaarschijnlijk niet duidelijk geweest. Het gaat erover dat dat hiaat nooit opgelost werd door de politici/wetgever. Niet toen en niet met terugwerkende kracht later. Die mensen zijn allemaal, net zoals ik, uit de boot gevallen. Kunnen dus op niets terugvallen. Tenzij ze iets "gefikst" hebben zoals ik van een paar hoor. Zij hebben zich indertijd WEL kunnen inschrijven bij de RVA zodat hun statuut wel in orde is en ze een "normaal" volwaardig pensioen ontvangen. Je moet dan natuurlijk wel de juiste paarden voor de kar kunnen spannen. Iets wat ik niet kan/kon. Gelukkig werkt mijn vrouw.

denlowie

#6 , 02 jun 2023 09:51

Er is hier iemand die zeer goed op de hoogte is van Pensioen en deze heeft u dit geantwoord , misschien niet gelezen " Trouwens de zelfstandige geniet dezelfde minimumpensioenvoordelen als een werknemer, je moet natuurlijk wel aan de voorwaarden voldoen van minimum 2/3de loopbaan. "
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Pensioenen”