Vervroegd Pensioen Belgie, Nederlandse partner

Annedp
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vervroegd Pensioen Belgie, Nederlandse partner

#1 , 29 jan 2021 11:13

Geachte,
Vanaf 1 juli zou ik met vervroegd pensioen willen gaan. Mijn intussen overleden echtgenoot was Nederlander (in Belgie wonend) en heeft zijn hele leven uitsluitend voor een NL firma gewerkt. Hij betaalde ook belastingen in NL en kreeg in zijn laatste levensjaar zijn pensioen uit NL. Na zijn overlijden blijk ik geen recht te hebben op een nabestaandenuitkering van zowel de SVB uit NL als vanuit de pensioendienst Belgie.
Mijn man heeft wel via zijn bedrijf en ook persoonlijk in NL aan pensioensparen gedaan met name het partnerpensioen en een bijkomende Anw pensioen via een pensioenfonds. Uit dit fonds krijg ik wel een partnerpensioen en een Anw pensioen.
Nu is mijn vraag :
1) bij het invullen van de aanvraag om vervroegd met pensioen te gaan in Belgie heb ik de pensioenverzekeringsbank opgeven van mijn echtgenoot, dus waaruit hij zijn pensioen uit NL ontving. Maar moet ik hierbij ook dit pensioenfonds opgeven waarbij mijn man aan pensioensparen deed ? Dus 3e pijler en deeltje 2e pijler.
2) En als men het moet opgeven wat precies houdt dit dan in voor het bedrag van mijn vervroegd pensioen?
3) Betekent dit dan ook dat als men in Belgie aan pensioensparen 3e pijler doet, dat dit ook moet opgegeven worden, want ja dat doe ik er ook nog naast.
Mag ik u alvast danken voor uw antwoord?

mvg Anne

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Annedp
Topic Starter

#2 , 10 feb 2021 15:48

Geachte,
Ik ben geboren na 1950 nl in 59 en ben nooit arbeidsongeschikt geweest voor NL. Er zijn ook geen kinderen meer ten laste. Ikzelf heb altijd in Belgie gewoond en gewerkt en belast geweest.
Mijn echtgenoot heeft altijd in NL in dienstverband gewerkt, nooit als zelfstandige. Met "zijn bedrijf" bedoelde ik te zeggen, het bedrijf waarvoor hij werkte, zijn baas. Mijn man was in NL verplicht verzekerd en deels vrijwillig verzekerd. Hij heeft zijn hele loopbaan voor een NL firma gewerkt. Zijn vertrek en eindpunt was steeds NL in Spijkenisse (bij Rotterdam) Dus ik vermoed dat dit niet onder grensarbeid valt?
In de documenten van mijn man, waarin staat dat hij pensioensparen deed, zag ik bij de vermelding Anw en bij de vermelding partnerpensioen vermeld staan dat bij zijn overlijden een bedrag naar zijn echtgenote /enof kinderen zou gaan.
Ik heb geen AOW tijdvakken opgebouwd via mijn man. Mss omdat ik al van voor mijn huwelijk in Belgie werkte en nooit zonder job ben geweest?
Ik ben steeds ziekenfondsplichtige geweest in Belgie. Nu nog steeds trouwens.

Mijn excuses voor mijn late reactie. Het was nogal druk op mijn werk waardoor ik het forum niet kunnen checken heb.

Alvast dank voor uw uitleg.
mvg Anne

Annedp
Topic Starter

#3 , 10 feb 2021 17:12

Geachte, mijn man heeft de eerste vier jaren van zijn loopbaan in NL gewoond. Pas in 1980 is hij naar Belgie komen wonen, maar is hij wel bij dezelfde NL werkgever blijven werken.
Ik kreeg reeds bericht uit NL dat ik geen recht had op een Anw uitkering. Ik ontvang wel een nabestaandenuitkering 2e pijler en 3e pijler vanuit zijn pensioenfonds.

Voor het Belgische overlevingspensioen ben ik te laat. Men liet mij weten dat ik dit binnen het jaar na overlijden had moeten aanvragen. Ik kreeg hier reeds bericht over.
Dus ik denk dat het niet veel zin heeft om nog een aanvraag in B of in NL te doen?

mvg Anne

Reclame

Terug naar “Pensioenen”