Pensioensparen afrekening bij in pensioen gaan

bleutinum
Topic Starter

Pensioensparen afrekening bij in pensioen gaan

#1 , 10 jan 2017 09:39

Ik ga dit jaar (2017) in rustpensioen, momenteel in SWT (stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag
Gewerkte aantal jaren 47
Op het ogenblik van het bereiken van de pensioenleeftijd (65) wordt het pensioensparen uitbetaald

volgende vragen :
Ik heb nooit belastingkorting gehad ( of genomen) ivm mijn pensioensparen.
kan ik daar nog gebruik van maken voor ik 65j wordt ?

Volgens de belastingdienst ( maar dat waren zij niet zeker ) zou ik , wanneer ik pensioen ga , nog maal extra
belast worden op mijn pensioensparen ( buiten de normaal afgehouden voorheffingen) en dit door
waarschijnlijk 3% minder op mijn brutopensioen te krijgen.

Volgen de belastingen hangt de extra belasting op uw pensioen af van de grote van het bedrag van het pensioensparen.

Heeft iemand daar meer info over,

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 10 jan 2017 22:13

Beste,

Pensioensparen, de zogezegde derde pijler, heeft geen invloed op het rustpensioen. De tweedepijlerpensioenen, zowel de periodieke als de in kapitaal uitbetaalde pensioenen hebben wel invloed op het vlak van inhoudingen op uw rustpensioen. Voor wat de fiscaliteit op het pensioensparen betreft, zie http://financien.belgium.be/nl/particul ... ioensparen. De grensarbeiderspensioenen zijn een part verhaal.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

basejumper

#3 , 10 jan 2017 22:42

Wel belangrijk : u schrijft nooit belastingkorting te hebben gevraagd. Als dat betekent dat u de betaalde premies niet fiscaal heeft vrijgesteld, is ook de eindbetaling onbelast. Daartoe dient u een attest te vragen bij diensten personenbelasting waarin zij bevestigen dat u het pensioensparen nooit fiscaal vrijstelde. Dat bezorgt u aan uw pensioenspaarinstelling en die zal dan geen inhouding uitvoeren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

bleutinum
Topic Starter

#4 , 11 jan 2017 08:59

Bedankt voor jullie input !

Rica

#5 , 11 jan 2017 13:00

Bleutinum, u schrijft dat u nooit het pensioensparen heeft ingebracht om belastingvermindering te krijgen en of u daar nog gebruik van kan maken vóór uw 65. Opletten dus m.i.! Als u nooit gebruik heeft gemaakt om belastingvermindering te krijgen moet u ook geen belastingen betalen bij de opname van het kapitaal, zoals basejumper hoger uitlegt. Maak dan niet de fout om het tóch nog 1x te gaan doen vóór je 65, want dan verlies je m.i. je recht om geen belastingen te betalen bij opname van het kapitaal... 1x inbrengen is m.i. voldoende om belastingen te moeten betalen bij opname van het kapitaal (Maar ik ben niet zeker of ik het juist voor heb... Maar ik zou het risico niet nemen..)

wanton

#6 , 11 jan 2017 18:19

Ongeacht of er belastingvermindering is genoten, de bank heeft bij de 60e verjaardag alleszins de anticipatieve heffing moeten verrekenen. Op dat moment is een deel van de waarde van het pensioensparen gebruikt om die te betalen.
Ik vermoed dat TS zijn bank nog niet heeft gecontacteerd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bleutinum
Topic Starter

#7 , 12 jan 2017 08:14

Allen, Hartelijk dank voor uw reactie's

Terug naar “Pensioenen”