spanjaard die in België gewerkt heeft

lydi
Topic Starter

spanjaard die in België gewerkt heeft

#1 , 26 jul 2008 11:07

een vriend van mij is 58jaar ,Spanjaard, woont in SPanje , hij heeft in België gewerkt
vraag: wanneer kan hij pensioen trekken van België?
Laatst gewijzigd door lydi op 23 sep 2008 20:11, 3 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 26 jul 2008 13:36

Geachte,

Indien u in België ondergrondse mijnarbeid bewijst, kan u desgevallend vanaf 55 jaar rechten openen op een rustpensioen ten laste van België. Is dit niet het geval, dan kan u vanaf 60 jaar rechten openen op een rustpensioen ten laste van België, inden u een beroepsloopbaan van minstens 35 jaar bewijst, jaren Spanje inbegrepen. Is dit niet het geval dan moet u wachten tot 65 jaar vooraleer u rechten kan openen op een rustpensioen ten laste van België. U dient uiteraard wel aan de betaalvoorwaarden te voldoen, geen activiteit buiten de toegelaten grenzen en geen vervangingsinkomen.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Steven I.

#3 , 28 jul 2008 08:31

Een beetje te weinig info om een duidelijk antwoord te kunnen geven die van toepassing is in jouw situatie...

Enkele zaken die minimaal noodzakelijk zijn, denk ik:
Duur van tewerkstelling, was het een Belgische werkgever die tewerkstelling/betaling volgens Belgische wetgeving gedaan heeft?, ...

Reclame

lydi
Topic Starter

#4 , 29 jul 2008 09:59

Hij heeft in België gewerkt een paar jaar officieel ja in de Michelin fabriek in Brussel , ook een paar jaar niet ingeschreven zoals ze toen deden met Spanjaarden die kwamen werken . Nu kan dat niet meer maar 30 jaar geleden wel.
Nu werkt hij in Madrid als zelfstandige.
Aangezien ik ook in Spanje woon heb ik tegen hem gezegd dat ik de volgende keer als ik naar België ga eens ga horen bij het gemeentehuis en zijn naam en paspoortnummer geven , misschien kunnen ze mij dan meer inlichtingen geven over papieren die hij nodig heeft of waar hij de aanvraag moet doen. Ik kan dat in zijn plaats doen in het Nederlands want voor hem is dat moeilijk aangezien hij nooit meer naar België zal komen.

Mathieu Rutten

#5 , 29 jul 2008 10:46

Geachte,

Betrokkene kan sowieso voor 60 jaar geen rechten openen op een rustpensioen. Zoals ik reeds eerder antwoordde, kan hij tussen 60 jaar en 65 jaar enkel rechten openen op een Belgisch rustpensioen indien hij op dat ogenblik een beroepsloopbaan van minstens 35 jaar bewijst, anders is de pensioenleeftijd 65 jaar. Hij kan hiertoe een aanvraag inleiden via de Spaanse pensioendiensten, gezien Spanje tot de EU behoort. Hij kan enkel een pensioen ontvangen voor de jaren van effectieve pensioenstortingen en gelijkgestelde periodes, dus niet voor "zwarte jaren". Indien het om een reguliere tewerkstelling gaat, zijn deze periodes bekend bij Cimire en moet hij hiertoe geen stukken voorleggen. Indien hij in Spanje woont en is gedomicilieerd kan hij niets gaan doen bij een Belgisch gemeentebestuur, om de doodeenvoudige reden dat zij niet bevoegd zijn. Hij kan zich uiteraard altijd wenden tot de Rijksdienst voor Pensioenen, Zuidertoren te 1060 Brussel.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Lawcrawler

#6 , 30 jul 2008 20:36

ook een paar jaar niet ingeschreven zoals ze toen deden met Spanjaarden die kwamen werken . Nu kan dat niet meer maar 30 jaar geleden wel.
Met Spanjaarden misschien niet, maar met Polen en Brazilianen...

Terug naar “Pensioenen”