pensioenen

camille1
Topic Starter

pensioenen

#1 , 13 jul 2014 22:44

Geachte,

Ik sta in het onderwijs en heb een vraag ivm op pensioenstellen:
Indien ik na de leeftijd van 60 jaar de nog resterende 365 dagen ziekteverlof heb opgebruikt zet men mij dan automatisch op pensioen?

Is dit dan ook 60% van mijn huidige wedde ( ik heb momenteel een maandwedde van 27 jaar waarvan er 10 jaar anciënniteit inzit) of van mijn reële (17jaar) wedde.

Ik kan pas op 65 jaar op rustpensioen omdat ik als zelfstandige in hoofdberoep 15 jaar anciënniteit verlies:

Als zelfstandige in hoofdberoep met toepassing van gelijkstelling in bijberoep art.37 van het KBdd19.12.1967(van 01.01.1988 tot en met 31.08.2003) telt momenteel niet meer heeft men mij gezegd.

Zal mijn pensioen uitkering op 65 jaar dan nog veranderen?

Vriendelijke groeten,
Camille1

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 19 jul 2014 12:06

Geachte,

Het is inderdaad zo dat een statutair ambtenaar na zijn 60ste maximum gedurende 1 jaar nog verder forfaitaire uitkeringen kan genieten aan 100%, indien hij nog over voldoende dagen beschikt. De 60 % waar u het over heeft is de het percentage dat toegekend wordt bij tijdelijke afwezigheid wegens ziekte, met andere woorden niet definitief werd ongeschikt verklaard. Als de dagen op zijn, dan wordt men ofwel vroegtijdig gepensioneerd wegens ongeschiktheid, hetzij voor 60 jaar, hetzij op 60 jaar, hetzij maximum op 61 jaar. Opgelet uw rustpensioen als zelfstandige kan pas ingaan op die leeftijd dat u voldoende loopbaanjaren heeft bewezen, opgelet elk samenlopend jaar geldt enkel. Voor de jaren zelfstandige wordt enkel een rustpensioen toekend voor jaren dat er bijdragen werden betaald als in hoofdberoep. Het principe eenheid van loopbaan geldt nog steeds, zij het in een vernieuwde vorm, vanaf 2015. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

camille1
Topic Starter

#3 , 20 jul 2014 16:41

Bedankt

Reclame

Terug naar “Pensioenen”