leefloon-samenwonen

benX
Topic Starter

leefloon-samenwonen

#1 , 18 apr 2008 12:08

dag allen,

ik ontvang een leefloon van het ocmw en woon nu alleen.

ik overweeg om eventuee te gaan samenwonen met een vriend, vriendin of met mijn lief.

als ik het goed begrepen heb verminderd mijn leefloon dan gevoelig (van 680 naar 420 euro per maand ongeveer) vermits ik dan niet meer alleenstaande ben, maar samenwonende.

==> Op zich is dat geen probleem voor me, maar is het mogelijk dat de rest van mijn leefloon dan ook vervalt? de personen waarvan ik overweeg mee te gaan samenwonen werken allen en verdienen ongeveer 1500a 1700 euro bruto per maand.

zou mijn leefloon dan helemaal vervalt (of bijna helemaal) omdat geoordeeld wordt dat die vrienden dan maar voor mij kunnen betalen?

maakt het dan uit of ik met een vriend of met mijn lief (niet getrouwd geen juridische band) ga samenwonen, maw dat men sneller geneigd is te zeggen dat mijn lief moet betalen voor mij dan dat men zou zeggen dat een vriend (waarmee ik dus duidelijk geen relatie heb, ben hetero :)) dat moet betalen?

heb al vanalles opgezocht op het internet, maar raak er niet wijs uit

welke parameters moet ik in overweging nemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kimberley

#2 , 28 mei 2008 14:50

denk het ni das de reden waarom wij zo sukkelen op financieël gebied,
ik ben thuis met de jongste,de oudste is naar school maar gehandicapt dus buiten school geen opvang voor hem waardoor ik dus ni werk.
ik krijg geen leefloon (ook ni de helft) omdat men vriend werkt.
hij verdient een kleine 1200€..

djanodive

#3 , 01 jun 2008 14:57

Misschien een idee...ga eerder samenwonen met uw lief dan met 'een vriend'. Is vermoedleijk wel iets aangenamer voor uw lief :wink:

Ga het gewoon eens vragen in het OCMW zelf. Die zeggen je dat meteen. En wat betreft het feit dat je met iemand geen relatie hebt maar er toch mee samenwoont: vergeet het maar volgens mij. Dat gaan ze niet pikken, en terecht ook. Anders word het allemaal een beetje heel moeilijk voor de overheid om alles te controleren.

Wat je wel kan, is eens navragen of het mogelijk is om een huurcontract af te sluiten waarin bepaald word dat je een deel van de woning onderverhuurd aan 'een vriend'. Op die manier kan je het misschien wel oplossen. Maar dan moet je wel zelf kunnen het bewijs leveren dat je niet echt samenwoont.

Als je gewoon gaat gaan samenwonen, denk ik dat je zeker je leefloon zal verliezen. Ook al is het misschein niet fair, je moet immers rekening houden met de feiten.

Reclame

djanodive

#4 , 01 jun 2008 15:00

Misschien een idee...ga eerder samenwonen met uw lief dan met 'een vriend'. Is vermoedleijk wel iets aangenamer voor uw lief :wink:

Ga het gewoon eens vragen in het OCMW zelf. Die zeggen je dat meteen. En wat betreft het feit dat je met iemand geen relatie hebt maar er toch mee samenwoont: vergeet het maar volgens mij. Dat gaan ze niet pikken, en terecht ook. Anders word het allemaal een beetje heel moeilijk voor de overheid om alles te controleren.

Wat je wel kan, is eens navragen of het mogelijk is om een huurcontract af te sluiten waarin bepaald word dat je een deel van de woning onderverhuurd aan 'een vriend'. Op die manier kan je het misschien wel oplossen. Maar dan moet je wel zelf kunnen het bewijs leveren dat je niet echt samenwoont.

Als je gewoon gaat gaan samenwonen, denk ik dat je zeker je leefloon zal verliezen. Ook al is het misschein niet fair, je moet immers rekening houden met de feiten.

Vergeet trouwens niet dat een maandwedde van 1500euro niet bijster veel is tegenwoordig, en dat kan dan wel in je voordeel uitdraaien.

Ik vraag me trouwens af waarom je wil samenwonen met iemand van die bovenstaande personen. Dat je met je lief wil samenwonen vind ik niet meer dan logisch, maar als je eerder een vriend of vriendin neemt, dan vind ik dit wel een beetje raar naar je vriend toe.

Hangt er natuurlijk vanaf hoe lang jullie elkaar al kennen en hoe goed de relatie echt wel is.

Terug naar “Werkloosheid”