binnenkort op werkloosheid maar vraagje

kwispel
Topic Starter

binnenkort op werkloosheid maar vraagje

#1 , 23 okt 2007 22:15

Ik doe een tijdelijke job die begin maart 2008 is afgelopen. Ik ben ergens in dienst gegaan op 1 maart 2007, einde april ziek gevallen. einde juli hebben ze mijn ontslagen tijdens mijn ziekte. Ik ben dan nog drie maanden ziek geweest terwijl ik NIET onder een contract stond.
Volgens de RVA tellen ziektedagen mee als gewerkte dagen, maar tellen ziektedagen die buiten een contract vallen ook mee zodat ik in maart aan mijn jaar zit.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kindred

#2 , 03 nov 2007 02:10

Beste kwispel,

Deze ziektedagen, ook die buiten het contract vallen, worden inderdaad in rekening gebracht om "aan je jaar te zitten"

Groetjes,

Kindred

kwispel
Topic Starter

#3 , 12 jan 2008 19:25

ok

Reclame

kwispel
Topic Starter

#4 , 31 mar 2008 14:31

nu zegt mijn vakbond ACV dat de dagen buiten een contract niet meetellen.
Dus bv. mei juni gewerkt, juli ziek geworden, augustus ontslagen tijdens ziekte en dan ziek tot november ( geef ik puur als voorbeeld)
Dan telt volgens hem augustus tot november niet mee.
Vergist die bediende zich? of heb je er dan wel recht op?

djanodive

#5 , 13 apr 2008 14:52

Ik heb zelf al vele malen naar de vakbond geweest en gebeld naar andere kantoren van diezelfde vakbond, en telkens hoor je andere verhalen.

Ik stel voor dat je gewoon naar de RVA zelf gaat en het hen zelf vraagt hoe de vork aan de steel zit. Ze zullen jouw in principe een eerlijk antwoord geven.

Ik geef je ook nog mee dat je op voorhand al op de website www.rva.be de regelgeving kan terugvinden hierover. Je moet eventjes snuffelen, maar dan kan je al enkele vragen opstellen op voorhand en argumenteren met hetgene op hun website staat.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat die bediende van de vakbond gelijk heeft.

Indien hij gelijk heeft, kan het interessant zijn om nog even te wachten met stempelgeld aan te vragen zodat je in een hogere periode kan komen, maar probleem is dat je daarvoor 1 jaar in anderhalf jaar moet gewerkt hebben. En ik weet niet wat je voor die job van vorig jaar gedaan hebt. Ook gewerkt of gestempeld of ziekte.

Kijk voor de zekerheid ook nog eens mijn topic na over de CODE bij de rva. Is ook belangrijk en misschein van toepassing op jou.

Hou ons op de hoogte, ....

Loria

#6 , 15 sep 2008 00:13

tellen ziektedagen buiten contract nu mee? Ja of neen?
Ik bedoel dus: als je tijdens je ziekte ontslagen wordt en erna nog enkele maanden ziek bent alvorens elders te starten met werken?????

bij de rva gaven ze een intellectuele uitleg van: dagen die aanleiding geven tot het betalen van ziekteuitkering. bedoelt men daarmee dat dagen van ziekte na een contract ook tellen? want de uitkering blijft dan berekend op het laatst verdiende loon.

paling

#7 , 15 sep 2008 12:56

tellen ziektedagen buiten contract nu mee? Ja of neen?
Ik bedoel dus: als je tijdens je ziekte ontslagen wordt en erna nog enkele maanden ziek bent alvorens elders te starten met werken?????

bij de rva gaven ze een intellectuele uitleg van: dagen die aanleiding geven tot het betalen van ziekteuitkering. bedoelt men daarmee dat dagen van ziekte na een contract ook tellen? want de uitkering blijft dan berekend op het laatst verdiende loon.
ja die tellen mee , met uitzondering in de verlenging van de referteperiode .
Art. 38. (§ 1. Voor de toepassing van de artikelen (30 tot 36bis) worden met arbeidsdagen gelijkgesteld : 1° a) de dagen die aanleiding hebben gegeven tot betaling van een uitkering bij toepassing van de wetgeving op de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen

Art. 38bis. Voor de toepassing van dit hoofdstuk worden de arbeidsprestaties bedoeld in artikel 37 en de gelijkgestelde dagen, bedoeld in artikel 38 niet in aanmerking genomen indien zij gelegen zijn in de periodes van verlenging van de referteperiode bedoeld in artikel 30, derde lid, 9° en 10°, indien deze verlenging van de referteperiode wordt toegepast om toegelaten te worden tot het recht op werkloosheidsuitkeringen als voltijdse werknemer.
kb. 25/11/1991 houdende de werkloosheidsreglementering .
u kan deze wet vinden op de site www.just.fgov.be

paling

#8 , 15 sep 2008 13:05

Indien hij gelijk heeft, kan het interessant zijn om nog even te wachten met stempelgeld aan te vragen zodat je in een hogere periode kan komen,
in geen geval deze raad opvolgen .

Loria

#9 , 01 okt 2008 15:16

ik werd vandaag voor de maand september uitbetaald met "wachtvergoedingen" terwijl als ik de formule doe van de laatste 18 maanden ik aan 320 refertedagen kom. ziektedagen meegerekend!
Het acv zegt dus dat die ziektedagen niet meetellen en bij de rva zeggen ze dat ik naar het acv moet gaan.

Terug naar “Werkloosheid”