Vraag werkloosheidsuitkering

vintage6893
Topic Starter

Vraag werkloosheidsuitkering

#1 , 07 nov 2013 13:54

Geachte,
stel je bent werkloos en je ontvangt werkloosheidsuitkering.
Je krijgt een aanbieding van een halftime werk.
Ik denk dan dat de RVA de andere helft werkloosheidsvergoeding bijstort? of ben ik mis?
Maar tot welk bedrag storten ze bij? tot je initiële bedrag van werkloosheid of krijg je meer omdat je haltime werkt?

Ik heb me laten wijsmaken dat het nooit goed is om een halftime te aanvaarden omdat je dan geld verliest? Het fijne weet ik er niet van.

dank voor de hulp

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
krispeeters99

#2 , 19 nov 2013 00:14

RVA stort bedrag bij tot je initiële bedrag, maw het bedrag dat je voorheen kreeg, indien je halftijdse loon lager ligt dan de uitkering.
Je krijgt zeker niet meer.

Wanneer je weer werkloos zou vallen, en je hebt halftijds gewerkt, dan wordt je werkloosheidsuitkering wel herberekend (als je hiermee bedoelt 'geld verliezen')

Ice

#3 , 04 dec 2013 03:06

Opletten met halftijds werken, als je per week minder dan 20 uur werkt heb je geen recht meer op werkloosheidsuitkeringen als je terug zonder werk valt. (was alleszins zo, kan veranderd zijn)

Reclame

JPV

#4 , 04 dec 2013 08:29

Opletten met halftijds werken, als je per week minder dan 20 uur werkt heb je geen recht meer op werkloosheidsuitkeringen als je terug zonder werk valt. (was alleszins zo, kan veranderd zijn)
Is bij mijn weten nooit zo geweest

Kelly_pl

#5 , 04 dec 2013 20:36

2jaar geleden ben ik gestart met een contract van 14u. Mij hadden ze ook verzekerd dat ik een deel van RVA zou bij krijgen zodat ik evenveel zou hebben dan mij werkloosheidsuitkering (de werkgever verzekerde dit, en ook de vakbond). Na het tekenen van het contract dus de aanvraag gedaan bij RVA voor een inkomen uitkeringsgarantie en wat bleek,... geen recht op een inkomen uitkeringsgarantie
Terwijl ik 400euro minder verdiende dan mijn werkloosheidsuitkering die ik voor de tewerkstelling ontving.
Dus voor de zekerheid eerst navragen bij de RVA zelf ook al verzekeren de vakbond en andere mensen dat je er recht op hebt.

Als je deeltijds werkt kan je je laten inschrijven als "deeltijds werknemer met behoud van rechten". Dan zou je zodra je terug op de werkloosheid valt evenveel uitkering krijgen dan voordien.

JPV

#6 , 04 dec 2013 21:40

behalve in enkele specifieke gevallen heb je wel degelijk recht op een IGO bij een contract van 14u. Laat eens weten wat volgens de RVA de reden zou geweest zijn, lijkt me niet dat jij onder een van deze specifieke gevallen zou vallen.

Kelly_pl

#7 , 05 dec 2013 11:33

Een rede werd er niet opgegeven. Ik kreeg gewoon een standaard brief waar in geschreven stond dat mijn recht op IGU niet werd toegekend, wel het statuut van deeltijdswerknemer met behoud van rechten zonder IGU.
Ik ben met die brief dan ook naar de vakbond gegaan en daar kreeg ik gewoon het antwoord "als de RVA de IGU niet toekend je er niets aan kan doen.
De rede zijn ze mij ook verschuldigd gebleven.

JPV

#8 , 05 dec 2013 11:37

de RVA moet altijd een reden geven, heb je de brief nog? scan deze eens in.

Terug naar “Werkloosheid”