werkeloosh uitkering en samenwonen?

aur?le
Topic Starter

werkeloosh uitkering en samenwonen?

#1 , 25 jan 2007 19:31

Hallo,

Ik ben wat verward over het princiepe "samenwonen", ik heb gelezen dat als je samenwoont je ong de helft minder werkeloosheidsuitkering krijgt. Maar wat als je officieel nog thuis woont (thuis gedomicillieerd) maar wel feitelijk bij je partner woont en toch alles (eten, kosten, ...) voor eigen rekening neemt?

Groetje, Aur?le

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Birdy

#2 , 03 dec 2007 11:06

Hey Aurélie,

De RVA wil niet weten waar je gedomicilieerd bent maar vooral waar je woont! Als jij niet aangeeft dat je eigenlijk samenwoont ben je in principe in fout en kunnen ze je uitkering afnemen omdat je "fraudeert". Zelfs al betaalt elk het zijne, de huur wordt zowiezo een pak goedkoper dus haal je voordeel uit het samenwonen. Heel veel mensen spelen hierin vals omdat het verschil in uitkering inderdaad vrij groot is. Minimum uitkering voor een samenwonende is slechts iets boven de 300€... Dus je zal misschien best eens bekijken of ze je hoegenaamd kunnen betrappen en desnoods ook 'vals' spelen....

Birdy

#3 , 03 dec 2007 11:09

Ik weer,

je schrijft dat je nog 'thuis' gedomicilieerd bent... Dat is dan nog bij je ouders dus is dat ook samenwonen! Dan maakt het voor jou niet uit waar je officieel woont en kan je dus best eerlijk zijn tegen de RVA. Ik heb mijn domicilie meteen verandert eens mijn vriend werkte omdat voor mij de situatie identiek bleef aan bij mijn ouders wonen.

Reclame

master in law

#4 , 04 dec 2007 17:25

als ik het goed begrijp birdy geef jij dus gewoon het advies om lekker mee te frauderen???!!!???
damihi factum dabo tibi ius

citroentje

#5 , 04 dec 2007 17:34

Hallo,

Ik ben wat verward over het princiepe "samenwonen", ik heb gelezen dat als je samenwoont je ong de helft minder werkeloosheidsuitkering krijgt. Maar wat als je officieel nog thuis woont (thuis gedomicillieerd) maar wel feitelijk bij je partner woont en toch alles (eten, kosten, ...) voor eigen rekening neemt?

Groetje, Aur?le
Wees eerlijk , geef het door aan de rva dan krijg je een inkomen als samenwonend.
Indien je het niet doorgeeft en ze komen er achter moet je alles terugbetalen en heb je kans om voor een bepaalde tijd geschorst te worden en zit je zonder inkomen en is het dat waard.

Terug naar “Werkloosheid”