welke cursus van belang voor de RVA

mammalief
Topic Starter

welke cursus van belang voor de RVA

#1 , 25 okt 2010 12:48

Dag allemaal,

Ik had een vraag over de cursusaanbod die er heden zijn, er is in principe
van alles te volgen tegenwoordig, mag de RVA daar een oordeel over geven
tijdens een beoordelingsgesprek? kan een facilitator een oordeel geven
over bijv. een mode en decoratie cursus minder relavant is dan een taalcursus Engels?
Of dat men bij de RVA bijv zegt dat een taalcursus Frans meer succes boekt in het
zoeken naar werk dan bijv een taalcursus Duits.

ik ben hier heel benieuwd naar.

alvast bedankt

mammalief.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 25 okt 2010 14:45

als je als werkloze overdag een cursus wil volgen, moet je dit aanvragen aan de RVA (tenzij je geen uitkering wil krijgen). Als deze goedgekeurd is, mag de facilitator daar geen oordeel meer over vellen, tenzij het overduidelijk is dat je deze niet aankan en dit enkel doet om geen werk te moeten zoeken.

Cursussen 's avonds mag je zoveel volgen als je wil.

mammalief
Topic Starter

#3 , 25 okt 2010 16:39

Ik begrijp u antwoord niet echt goed, JPV.

Ik heb voorheen altijd cursussen gevolgd, maar dit heb ik nooit van te voren
bij de RVA aan gevraagd, bij een beoordelingsgesprek vragen ze dan weleens of wat je aan inspanning hebt gedaan
om werk te zoeken, en dan vertelde ik over mijn gevolgde cursus, maar mij is nooit verteld dat ik dat van te voren moet
melden bij ze, dus dit begrijp ik even niet zo goed.

Reclame

JPV

#4 , 25 okt 2010 17:12

Om uitkeringen te krijgen, moet je beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt. Als je een bepaalde dag niet beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt omwille van een opleiding (van bloemschikken over circustechnieken tot hartchirurg), dan heb je die dag in principe geen recht op uitkeringen TENZIJ je voor deze opleiding een vrijstelling aangevraagd hebt.

De facilitator KAN bij een dispo-gesprek een gevolgde opleiding zonder toelating, doorgeven aan de controle/dienst betwistbaarheid. Zo zal een opleiding tot haarkapper van KREATOS steevast geweigerd worden en ben je niet gerechtigd op uitkeringen voor die dag. Met VDAB-opleidingen is er natuurlijk geen probleem, dit wordt zelfs zonder aanvraag tot vrijstelling in de praktijk goedgekeurd (aanvraag hoef je niet echt te doen, je hebt gewoon je opleidingsovereenkomst die dan ingediend wordt).

mammalief
Topic Starter

#5 , 25 okt 2010 19:15

okay, het is nu een stuk duidelijker,
de opleidingen die ik altijd volgde waren idd via
de vdab dus misschien dat de facilitator alles goedkeurde,
maar ik heb er weer iets bij geleerd :) ,

dank u JPV.

mammalief

Elfje

#6 , 02 nov 2010 14:47

Enkel spijtig dat die vdab opleidingen nog steeds waarde nul hebben op gebied van bvb verder studeren in scholen , universiteiten en om een zelfstandige activiteit mee te beginnen.
Sommige bedrijven doen ook lachwekkend over deze cursussen wat ik eigenlijk wel kan begrijpen , want je krijgt het attest gewoon in je handen geworpen .
Enigste voorwaarde om te slagen ( alvast in mijnen tijd ) was gewoon de cursus ten einde doen.

Terug naar “Werkloosheid”