#2 , 02 dec 2008 10:36
Ik ga ervan uit dat u bediende bent.
“Art.37...Indien de opzegging uitgaat van de werkgever, kan de kennisgeving van de opzegging, op straffe van nietigheid enkel geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).
‘In huidig geval werd de aangetekende opzeggingsbrief luidens de poststempel verzonden op zaterdag 29 juli 1980, zijnde een werkdag‘[Arbh. Gent(Brugge) rol 1253,21 april 1992].
‘Ik kreeg mijn c4 donderdag en die dag zond mijn baas het op AZ met de post ‘ houdt in dat de datum van verzending 27 november 2008 is en de brief uitwerking heeft op 01 december 2008,vermits 30 november 2008 geen werkdag is.
“Art.82.§ 1. De bij artikel 37 bepaalde opzeggingstermijn begint te lopen op de eerste dag van de maand volgend op die waarin kennis van de opzegging is gegeven...§ 2. Wanneer het jaarlijks loon niet hoger is dan 16100 EUR(=28580 euro geïndexeerd), bedraagt de opzeggingstermijn welke door de werkgever moet worden in acht genomen, ten minste drie maanden voor de bedienden die minder dan vijf jaar in dienst zijn...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten)
Uw opzeggingstermijn gaat dus in op 01/12/2008 en eindigt op 28/02/2009.
“Art.41.Tijdens de opzeggingstermijn mag de werknemer, onder de bij de artikelen 64, 85 en 115 bepaalde voorwaarden, met behoud van loon van het werk wegblijven om een nieuwe dienstbetrekking te zoeken...Art.85.De bediende wiens jaarlijks loon niet hoger is dan 16.100) EUR(=28580 euro geïndexeerd), mag van het recht om van het werk afwezig te zijn, waarvan sprake is in artikel 41, een- of tweemaal per week gebruik maken mits de duur van deze afwezigheid in totaal niet meer dan een arbeidsdag per week bedraagt...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).
De wet bepaalt niet het tijdstip,zodat dit met wederzijdse toestemming te regelen is.
“Art.38...§2...Bij opzegging door de werkgever gegeven vóór of tijdens de schorsing, houdt de opzeggingstermijn op te lopen tijdens die schorsing...Art.28. De uitvoering van de overeenkomst wordt geschorst :1° de dagen waarop de onderneming wegens jaarlijkse vakantie is gesloten alsook de dagen waarop de werknemer buiten die periode jaarlijkse vakantie neemt...”...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).
Niets belet u 4 verlof dagen te nemen in Jan en feb. Tijdens die dagen houdt uw opzeggingstermijn op te lopen en kan uw wegblijven om een nieuwe dienstbetrekking te zoeken vervallen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/