Zelfstandige bijberoep en economische werkloosheid

Tessa1991
Topic Starter

Zelfstandige bijberoep en economische werkloosheid

#1 , 16 jul 2016 14:22

Ik werk sinds november 2015 19 uur per week(momenteel zijn dat er 21) als huishoudhulp met dienstencheques. Ik ben dit werk uit noodzaak begonnen omdat ik ook nog een zelfstandige activiteit heb en ik de hoge lasten van een hoofdberoep niet kan dragen(mijn zaak brengt maar een goede 250 euro netto op per maand).

Binnen mijn hoofdberoep zijn er, vooral tijdens vakantiemaanden zoals juli en augustus, nog al eens huishoudens die op vakantie vertrekken waardoor ik die dag in principe economisch werkloos ben. Ik ben me gaan inschrijven bij de hulpkas(bij gebrek aan een vakbond), maar al snel kreeg ik van de RVA een antwoord in het genre van "wij hebben besloten u uit te sluiten voor uitkeringen". Ik heb thans duidelijk gemaakt dat mijn inkomen uit deze activiteit beperkt is en ik ze voornamelijk na 18 uur uitoefen.

Mijn vraag naar jullie toe is niet zozeer hoe ik dit kan omkeren(RVA zegt neen, ik ga me daar niet onnozel discussiëren om uiteindelijk nog een neen te krijgen), maar wel: hoe het zit voor de toekomst. Stel dat ik mijn werk verlies, krijg ik dan totaal niks en wordt het voor mij zelfstandige in hoofdberoep met alle financiële gevolgen van dien? Stel dat ik medische problemen krijg, word er dan een uitkering voorzien?

Ik weet reeds dat ze bij de VDAB niet zo gek zijn van zelfstandige in bijberoep. Standaard antwoord: "u kan geen opleiding volgen mevrouw, want u weet welke richting u uit wil". Logische opmerking, maar niet voor iemand die een ander hoofdberoep wil, maar dit niet kan bereiken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 jul 2016 14:28

Eerst wil ik je zeggen dat je als zelfstandige ook medische uitkering kunt trekken !

En ja zelfstandig zijn en werkloosheidsuitkeringen dit gaat bijna nooit te samen !!

Als je zelfstandig je bijna niks opbrengt wel stop dit, je kan werklozensteun krijgen en een opleiding van de VDAB, een zelfstandige kan onmogelijk de opleidingen volgen !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Rene

#3 , 16 jul 2016 19:32

De kosten verbonden aan je zelfstandige activiteit zijn waarschijnlijk hoger dan je winsten eruit. Besluit stoppen of meer omzet trachten te creëren als zelfstandige.
250 euro/maand is niet de moeite om zelfstandig te blijven. Meer last dan winst, dus onrendabel en teveel nadelen met RVA, VDAB, ...

Reclame

Tessa1991
Topic Starter

#4 , 16 jul 2016 20:46

Bedankt voor jullie reacties. Mijn zaak opgeven is voor mij geen optie. Het is een webwinkel, ik heb heel wat stock die me nog een leuke bijverdienste kan opleveren. Het is echt wel de moeite, maar dan moet ik wel een zekerheid hebben op vlak van hoofdberoep. Daarom ook dat ik, ondanks hogere kwalificaties, ben gaan werken als poetshulp.

De RVA beweert dat ze niet kan controleren wanneer ik wel en wanneer ik niet met mijn zaak bezig ben. Het zal dan wellicht weinig zinvol zijn het te gaan uitleggen wellicht? Ik ben bereid alles na 18 uur 's avonds te doen hoor, geen probleem voor mij. Ga dat maar eens bewijzen...

De medische uitkering is wellicht als je ziek wordt?

tira00

#5 , 16 jul 2016 22:24

Het is wel degelijk heel goed mogelijk om een werkloosheidsuitkering (al dan niet economisch) te combineren met een zelfstandig bijberoep (zelf ondervonden)
Maar sommige "typische avond bijverdiensten" mogen niet.
Misschien hoort je webwinkel daarbij.
Neem eens contact op met het hoofdkantoor van de Rva in Brussel (hebben mij ook goed geholpen toen het plaatselijk kantoor met iets niet akkoord ging :wink: )

JPV

#6 , 16 jul 2016 23:11

Bedankt voor jullie reacties. Mijn zaak opgeven is voor mij geen optie. Het is een webwinkel, ik heb heel wat stock die me nog een leuke bijverdienste kan opleveren. Het is echt wel de moeite, maar dan moet ik wel een zekerheid hebben op vlak van hoofdberoep. Daarom ook dat ik, ondanks hogere kwalificaties, ben gaan werken als poetshulp.

De RVA beweert dat ze niet kan controleren wanneer ik wel en wanneer ik niet met mijn zaak bezig ben. Het zal dan wellicht weinig zinvol zijn het te gaan uitleggen wellicht? Ik ben bereid alles na 18 uur 's avonds te doen hoor, geen probleem voor mij. Ga dat maar eens bewijzen...
De RVA neemt als criterium "werken als zelfstandige" élke activiteit die je als zelfstandige doet of laat doen. Een website sluit je niet tot 18 uur of in het weekend. Je laat die draaien en daardoor ben je voor de RVA blijvend bezig met je zelfstandige activiteit, dag en nacht.

Tessa1991
Topic Starter

#7 , 17 jul 2016 17:38

Het antwoord, in de brief van de RVA, was: "niet controleerbaar". Hun probleem is dus dat zij niet kunnen nagaan wanneer ik wel en niet met mijn zaak bezig ben. Voor mij is het nogal logisch dat als ik aan het werken ben ik niet met mijn zaak bezig ben, voor hun blijkbaar niet. Draaien staat ook absoluut niet gelijk met verdienen, maar ga zoiets maar eens bewijzen...

Misschien dat ik met hen hierover afspraken kan maken? Ik ga zeker eens met het hoofdkantoor bellen, bedankt voor de tip.

Als er nog mensen met ideeën of andere meningen zijn: heel erg welkom! (en bedankt natuurlijk voor de reeds ontvangen reacties)

JPV

#8 , 17 jul 2016 22:20

Het antwoord, in de brief van de RVA, was: "niet controleerbaar". Hun probleem is dus dat zij niet kunnen nagaan wanneer ik wel en niet met mijn zaak bezig ben. Voor mij is het nogal logisch dat als ik aan het werken ben ik niet met mijn zaak bezig ben, voor hun blijkbaar niet.
hun probleem is niet de uren waarom je aan het werk bent als loontrekkende, het probleem voor hen is de uren dat je NIET aan het werk bent als loontrekkende. Ze kunnen onmogelijk controleren of je aan het werken bent als je iets hebt dat een deel van het werk voor jou doet (je website die verkoopt)
Draaien staat ook absoluut niet gelijk met verdienen, maar ga zoiets maar eens bewijzen...
voor de RVA (en de wetgeving) is het criterium dan ook niet dat je geen werkloosheidsuitkeringen kan krijgen als je geld verdient, wél dat je geen werkloosheidsuitkeringen kan krijgen als je een activiteit als zelfstandige uitoefent. Je hoeft helemaal geen geld te verdienen aan je bezigheden om een niet-cumuleerbare activiteit uit te oefenen.

Iemand die dus, bij wijze van spreken, zijn hangar (van de zelfstandige activiteit) kuist of de telefoon opneemt met de vermelding "hallo, met winkel XYZ", voert een niet-cumuleerbare activiteit uit.

Tessa1991
Topic Starter

#9 , 17 jul 2016 23:43

Bedankt voor de toelichting. Ik begrijp volkomen hun redenering en begrijp ook dat ik voor mijn economische dagen niks krijg. Grof gezegd: hou je geld, ik kan inderdaad op die dagen zelf wel voor geld zorgen, geef het maar aan mensen die echt in geldnood zitten, geen probleem mee. Maar: wat als ik mijn werk verlies? In deze economische tijden is dat eerder normaal dan abnormaal. Krijg ik dan ook totaal niks? Mijn zelfstandige activiteit schorsen is een optie, maar zo'n winkel zet je niet even on hold.

JPV

#10 , 18 jul 2016 07:25

Je zelfstandige activiteit bevat nu eenmaal een winkel, dus als dat een optie is, zal je dat moeten doen. Wie in bijberoep een fysieke winkel heeft, zal die winkel ook (tijdelijk) moeten sluiten. Jij hebt nog het voordeel dat jouw online winkel een lage maandelijkse kost zal hebben.

Als je volledig werkloos zou worden, zal je dus na je opzegtermijn effectief moeten beslissen wat je wil doen: je e-shop verder openhouden (met verlies van uitkeringen), je stock vlug proberen te verkopen tijdens je opzegtermijn of de e-shop effectief "in vakantie" zetten tot je een nieuwe job vindt mocht je na je opzeg niet direct elders werk vinden.

Kans op werkloosheid in de dienstenchequessector, als je je werk goed doet, is echter redelijk klein.

Terug naar “Werkloosheid”